Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hendersonbyggsats från biltema

Startat av landers, 09 Juli, 2014, 19:10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

landers

Hej!

Ny på forumet.

Jag tyckte att hendersonpumpar var för dyra så jag tänkte att det måste ju gå att bygga en sån själv väldigt enkelt med
avloppsprylar. Så jag stack ner till biltema och fyndade lite grejer. Totalt gick notan på 175 riksdaler men om du har fyra M8 muttrar
liggandes så spar du 20 spänn. Vill du inte ha 30 graders böjen längst ner så spar du ytterligare 30. Du kan alltså komma
ner till 125:- vilket är rimligt. Att bygga ihop den kräver en skiftnyckel eller en fast nyckel samt en såg av valfri sort.
Här är inköpslistan med det jag handlade:

Och så här ser delarna ut. Jag kapade det långa röret ca 25 cm eftersom jag ville ha en böj för att inte tappa ur en massa grus och det blir lite lättare att komma åt på vissa ställen har jag fått tips om. Sluthuven som det tydligen heter var avsedd för 50mm avloppsrör men som av en händelse passar den alldeles perfekt inuti 75mm röret. Det blir riktigt bra sug i denna.
Ändstoppet borrade jag fem hål i. Ett i mitten för själva stången och sen fyra för att skicka ut luft ur.
Antagligen är just denna bit den svaga punkten i konstruktionen men det kanske går att göra lite snitsigare med någon kabelgenomföring i metall som dragstången går genom. Ska rota i gömmorna.

Här är ett par närbilder på prylarna. Handtaget kan ju göras av i princip vad som helst. Jag tog ett litet vedträ som såg rätt ut.

Och slutligen en bild på skapelsen när den är monterad:

johanssonsan

Snyggt! Kanske krympslang över gängstången skonar genomföringen i toppen. Har även sett varianter med en tennisboll i änden på stången. Där hade killen satt en vingmutter för att justera trycket / anläggningen mot röret.
Återkom gärna med film på provkörningen. Vi sitter givetvis och väntar.   8)  Å välkommen till forumet!

erland82

Verkligen snyggt och smidigt bygge!

Bengt V

Intressant bygge, hoppas också på en film, behöver själv något sugande emellanåt,,,,

Snyggt handtag

Välkommen hit

newstream

Spade, ett undervärderat redskap.

Michael Hillbom / Skidmark

Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

ultralasse (Lars Langö )

Välkommen och roligt bygge för skit peng.
hoppas också på en film hur den funkar live. ;D ;D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Ockelbo

Det är inte läge att hänga med huvudet när man står med skit upp till hakan.

landers

Tack alla! Ska se om jag kan göra en video imorgon under fisketuren.

Nugget

Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

ultralasse (Lars Langö )

Försök att lägga upp beskrivningen och inköpet  i nedladdnings  fliken så spars din enkla pump.

:D :D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

landers

Låter lite illa men funkade bra. Kommer låta bättre när kabelgenomföringen är på plats.

landers

Citat från: ultralasse (Lars Langö ) skrivet 10 Juli, 2014, 22:07:58
Försök att lägga upp beskrivningen och inköpet  i nedladdnings  fliken så spars din enkla pump.

:D :D
Eh? Måste nog kika lite närmare på hur det går till... [emoji3]