Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Almiumniumoxid!

Startat av ritva_1950, 22 April, 2014, 16:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ritva_1950

Al3+  O2- så lång är jag med ! men vad händer sen och varför de blir så ? alltså Almiunum möter syre och sedan blir de almiumuimoxid men var god och förklara så jag förstår.

kan någon förklara på bond svenska så jag förstår?

Pappagoran

Citat från: ritva_1950 skrivet 22 April, 2014, 16:12:25
Al3+  O2- så lång är jag med ! men vad händer sen och varför de blir så ? alltså Almiunum möter syre och sedan blir de almiumuimoxid men var god och förklara så jag förstår.

kan någon förklara på bond svenska så jag förstår?

Finns säker någon här som kan men själv gick jag villse redan vid Al3+.  :D
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Eucitzen

Lite mer kontext till frågan vore ju trevligt för att kunna ge ett mer korrekt svar.

Men jag gissar att du är ute efter den kemiska bindningen i korund, Al2O3
Det ska alltså vara Al2+, tror jag? Jag ids inte slå upp böckerna.

Fint sagt är det en jonbindning, vilket i stort sätt kan jämföras med hur två motsatta poler på magneter attraherar varandra. Likadana poler stöter bort varandra.

Jonens laddning har samma effekt, två olika attraherar varandra (+ och -) och den bindning som orsakas av attraktionen kallas jonbindning.

Attraktionen i sin tur orsakas av atomers vilja att vara neutrala, alltså varken + eller - laddade.
Man blir neutral av att ha lika många + (protoner) som - (elektroner) i helheten.

Jag hoppas det blev korrekt, väldigt länge sedan jag befattade mig med kemi!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Pappagoran

Citat från: Eucitzen skrivet 22 April, 2014, 18:49:52
Lite mer kontext till frågan vore ju trevligt för att kunna ge ett mer korrekt svar.

Fint sagt är det en jonbindning, vilket i stort sätt kan jämföras med hur två motsatta poler på magneter attraherar varandra. Likadana poler stöter bort varandra.

Jonens laddning har samma effekt, två olika attraherar varandra (+ och -) och den bindning som orsakas av attraktionen kallas jonbindning.

Attraktionen i sin tur orsakas av atomers vilja att vara neutrala, alltså varken + eller - laddade.
Man blir neutral av att ha lika många + (protoner) som - (elektroner) i helheten.

Tack EU för den förklaringen, jag gick snabbt från lite mindre vetande till helidiot  :D
Kommer jag jag att träffa dig i Ädelfors majhelgen!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Roger

Aluminiumoxid är väl ungefär som när vanlig plåt rostar.Vi brukar kalla det rost när vi får byta aluminimum på släpvagnar.Det ser ut som rosthål.

Eucitzen

Citat från: Pappagoran skrivet 22 April, 2014, 21:40:31
Citat från: Eucitzen skrivet 22 April, 2014, 18:49:52

Tack EU för den förklaringen, jag gick snabbt från lite mindre vetande till helidiot  :D
Kommer jag jag att träffa dig i Ädelfors majhelgen!

Det hoppas jag, när kommer du dit? Jag är nog bara där över dagen den första maj.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.