Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Experter hjälp mig!! Har hittat en sten som ja är osäker på om de är guld.

Startat av jim1larsson, 20 Februari, 2014, 18:11:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jim1larsson

Hej jag har spräckt en sten på ca 5kg genom att lägga den på glöden och hällt vatten på den. Har fått fram lite bitar som ja är osäker på om de är kattguld eller ej.

Tack på förhand för svar.

Bengan

repa den med en kniv, är det mjukt är det guld är st sprött och splittras är det kopparkis eller svavelkis

jim1larsson

Hej ja de spricker när ja drar med kniven. Men tack för tipset då vet ja hur ja ska göra nästa gång :)

tedher

bra indikator på mineralisering i närheten, kanske finns nått som innehåller guld i närheten.
i dig gold

Goldprspektor

Fan vad snygg!!! grymt fynd. dock ser det ut att vara kattguld (pyrit).

Hittade du den på marken eller slog du den ur häll?

vilken del av Sverige hittades den?

jim1larsson

Citat från: Goldprspektor skrivet 21 Februari, 2014, 10:18:44
Fan vad snygg!!! grymt fynd. dock ser det ut att vara kattguld (pyrit).

Hittade du den på marken eller slog du den ur häll?

vilken del av Sverige hittades den?

Hej De är en sten ja hitta på marken. Hitta den i roslagen uppe på en berghäll ca 20 meter från havet. Vi håller på och röjer lite där i skogen och eldar. så alla stenar som man kan lyfta lägger ja i glöden och spräcker sen.

rkubar

Snyggt! Hittar sådana ganska ofta här, bor i nordligaste roslagen vid kusten. Var i roslagen hittade du denna?

jim1larsson

hockeydoktorn

Blev lite misstänksam när folk säger det är pyrit men ändå ville veta exakt var du funnit den . Jag ser silverfärgad elektrum nära vä kanten på en bild o finns det elektrum finns det guld.
Skulle gisa på calaverite , en förening mellan guld o tellurium, som efter rostning blir av med telluriumet och då får sin gula färg.
bifogar bild calaverite före o efter rostning.

BASSO

Hej hockeydoktorn, är det dina bilder?
Jag försöker att lära mig mera om vad som är av intresse och vad som är ointressant när man är ute i naturen.
Vad var det som fångade intresset att ta med den stenen hem?
Jag hade förmodligen klassat en sådan sten som ointressant, åtminstonde om den inte är exeptionellt tung för sin storlek.
Om området varit känt för liknande fynd hade jag kanske sett den som intressant.
Happy hunting, mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

hockeydoktorn

Jag har hittat bilden på nätet. Spart den och döpt om den till mitt eget referensbiblotek.
Måste då ge stenen ett namn så jag vet vad jag tittar på.
Mindat.org är en bra site för att lära sig hur olika mineral ser ut.

Tyngden på stenen betyder inte nått, guldet som är tungt kanske bara är en 1000del av stenens vikt, så det påverkar inte stenens vikt. Men letar du efter galena (blysulfid) så är det tungt.
Galena innehåller ibland silver.

Tellurium kan luras och göra guldet oigenkännligt för de flesta. En stad i australien fick sina gator uppgrävda då de slängt calaverite som skräp för att jämna gatorna (innehöll 50%guld)
Guld i värmland innehåller ofta tellurium. Kan ge guldet blanka kantiga kristalina former.
Bifogar en bild på calaverite ur mitt referensbiblotek.

johanssonsan

hockeydoktorn - du skriver "Tellurium kan luras och göra guldet oigenkännligt för de flesta. En stad i australien fick sina gator uppgrävda då de slängt calaverite som skräp för att jämna gatorna (innehöll 50%guld)"

Menar du då att det finns malm i Australien som innehåller 50% guld?

Jag är novis och får inte ihop detta.

awsed

Äre därför det heter "Tel-LUR-ium"?  :P