Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fick ett ryck och beställde från Gold Hog

Startat av Lucky Swede, 05 Februari, 2014, 15:03:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lucky Swede

Hej Hannu,
Jag köpte pumpen hos Nima.
Nimaab.se (Swedol).
Hälsning
André

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Citat från: Lucky Swede skrivet 06 Februari, 2014, 15:33:45
Citat från: johanssonsan skrivet 06 Februari, 2014, 11:56:17
För effektiv dredging behöver du komma upp i kring 4kg tryck i munstycket. Ställ gärna frågan till GoldHoggen vad han anser är bra för just dredging. Förvånar mig att det rekommenderas så pass mycket vatten till en 30cm ränna.
Frågan är skickad till GoldHog.
Minsta flöde i rännan enligt dom är 6500 GP/H ca: 25.000l/t
Blixtsnabbt svar kom:
I am sending your question to Mike and he will be able to give you a better answer about your question regarding which pump is best. Thanks, I'm glad to hear your Viper arrived so quickly!

-Tina
http://www.goldhog.com
Gold Hog | Facebook
Om VH20 har kapacitet till 500 liter per min. Behöver väl inte betyda att flödet i rännan är max 500 liter.
Pumpen gör ju i egentligen bara suget, förstås vatten också, men suget drar ju mycket vatten med sig. Kanske långt mera än pumpen.
Har jag fel, kanske.

Lucky Swede

Citat från: HANNU skrivet 14 Februari, 2015, 07:36:41
Citat från: Lucky Swede skrivet 06 Februari, 2014, 15:33:45
Citat från: johanssonsan skrivet 06 Februari, 2014, 11:56:17
För effektiv dredging behöver du komma upp i kring 4kg tryck i munstycket. Ställ gärna frågan till GoldHoggen vad han anser är bra för just dredging. Förvånar mig att det rekommenderas så pass mycket vatten till en 30cm ränna.
Frågan är skickad till GoldHog.
Minsta flöde i rännan enligt dom är 6500 GP/H ca: 25.000l/t
Blixtsnabbt svar kom:
I am sending your question to Mike and he will be able to give you a better answer about your question regarding which pump is best. Thanks, I'm glad to hear your Viper arrived so quickly!

-Tina
http://www.goldhog.com
Gold Hog | Facebook
Om VH20 har kapacitet till 500 liter per min. Behöver väl inte betyda att flödet i rännan är max 500 liter.
Pumpen gör ju i egentligen bara suget, förstås vatten också, men suget drar ju mycket vatten med sig. Kanske långt mera än pumpen.
Har jag fel,
Hallå Hannu,
Jag antar att du menar när man kör med en dredge. Det blir säker mycket mer i rännan. Finns säkert någon här på forumet som kan räkna ut vad vattenflödet blir i rännan med exempelvis 2,5" eller 3" tums dredge. Säkert massor med faktorer storlek på inkommande vatten i munstycket mm, inget jag ger in på utan jag kollar i rännan så det ser bra ut. :)

Michael Hillbom / Skidmark

jag körde min 2" pump med 19mm munnsycke i min 3" dredge och 300 mm ränna jag tyckte det vart för mycket vatten med en pump som trycker 31-33 meter = 3.1-3.3 bar
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

HANNU

Våre intressant  veta hur mycket vatten  det blir i rännan med pump på 500 l/min och 5 bar med 3" dredge.
Självklart  har lyfthöjden med saken att göra. Men säg 20 cm

irjus

Du ska ha en välldig pump om du ska få 5 bar och 500 l/min igenom jeten(19mm) på en 3" dredge, en keene p180 på en 4" dredge ger 680 l/min och 3 bar igenom jeten(25mm).

HANNU

Citat från: irjus skrivet 15 Februari, 2015, 12:16:03
Du ska ha en välldig pump om du ska få 5 bar och 500 l/min igenom jeten(19mm) på en 3" dredge, en keene p180 på en 4" dredge ger 680 l/min och 3 bar igenom jeten(25mm).
Det har aldrig varit min fråga heller. Frågan är hur mycket vatten suget drar med sig till rännan.