Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Någon slags metall.

Startat av rkubar, 26 Januari, 2014, 16:08:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

rkubar

Undrar om någon vet något om dessa?  Har hittat dessa (3-4 flagor) då jag vaskat krossad sten. Trodde först det  var material från själva krossen som lossnat. Men flaggorna  är ej magnetiska, men någon slags metall är det. Flagorna är brunsvarta (ej rostiga) men skrapar man på dem så ser man någon slags silver färgad metall.

Goldprspektor

Det är mycket svårt att ge svar av bilden, då bilden är väldigt blå av pannan.
Som geolog vore det till stor hjälp om du vet vad det var för sten.

Går den sönder i små kuber? i så fall skulle jag gissa på Galena, dvs Blyglans.

kom gärna med mer information.

Eucitzen

Prova repa ytligt, får den en grå oxidations hinna? Jag tycker det liknar tillplattat bly.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

rkubar

Sent svar, har varit upptagen. Skrapade på en bit, skrapytan blir blank. sedan oxiderade med en färg som uppvärmd metall om ni förstår vad jag menar. Lite regnbågs såpa aktigt. Den går inte sönder i kuber, mjuk men inte så mjuk som bly inte. Krossade en hel del småsten så vet tyvärr inte vilken sten den kommer ifrån.

Goldprspektor

Kommer tyvärr inte på nåt bättre logiskt förslag.

Hur stora är bitarna?

Eucitzen

Verkar ju vara gedigen metall. Har du möjlighet att ta och mäta upp specifika vikten?
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

BASSO

Kan det vara (i krossen) sönder slagna miljöhagel. Miljövänliga hagel görs av vismut. Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Goldprspektor

Citat från: BASSO skrivet 02 Februari, 2014, 20:36:04
Kan det vara (i krossen) sönder slagna miljöhagel. Miljövänliga hagel görs av vismut. Mvh basso.

Myckt bra! Tänkte vismut tidgare. Men med den förklaringen så känns det väldigt bra.