Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ränna, byggbeskrivning med bilder

Startat av Diego, 27 Januari, 2009, 12:02:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Diego

Inför sommarens prospekteringar behövdes en någorlunda okej ränna. Om den kommer fungera återstår att se framåt sommaren. Kom gärna med förslag på förbättringar! Jag har tänkt ha någon form av matta (typ dörrmatta) direkt under sikten och eventuellt något mellan fållorna?

[attachment=2:104rgws7]Foto 0042.jpg[/attachment:104rgws7]
Sikten gjord av träram med relativt grovmaskigt myggnät av plast.

[attachment=1:104rgws7]Foto 0047.jpg[/attachment:104rgws7]
Fållorna av aluminiumprofil med försänkta borrhål för montering.

[attachment=0:104rgws7]Foto 0044.jpg[/attachment:104rgws7]
Allt förutom matta upplagt som det ska bli. Sista fållan i rännan är vänd inåt, tänkt som ett sista fullstopp för guldkorn som råkar ta sig hela vägen. Eventuellt med yterligare en bit matta där mikroguld kan fastna (vad tror ni om idén?). Hela rännan är gjord av bockad 2mm aluminiumplåt.

Eucitzen

Under sikten kan du använda gummi matta, ibland så kan du se guld direkt i gummi mattan.. Och det är mycket vackert! :D

Ryllor håller sig ofta runt 45-90 grader i vinkel. ;)
Du kan försöka får tag på en streck metall och placera denna mellan ryllorn, detta ökar effektiviteten ytligare.

Du kan själv se en ganska bra uppsättning här: (för att se ett exempel på streck metall som kan användas)
http://guldforum.se/Forum/viewtopic.php?f=64&t=97&sid=9a2cc62657483aaa9adcbe74507afec3

Visslingen är det en Highbanker men principerna för ränna & highbanker är snarlika.
Kolla även in "Album"..
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Diego

Jag skippade den sista fållan som skulle vara vänd åt andra hållet, det slog mig att det är enklare att tömma highbankern utan den.

Streckmetall kan jag köpa på mekonomen här i stan, kostar några hundringar, men får man några gram är det värt det :D

Jag hade tänkt använda den som en ränna, dvs ha den delvis nedsänkt i vatten och dämma upp för att leda in vattnet i rännan. Men kanske är bättre att sätta den på ben? Måste man ha pump för att få nog med fart i den, eller kan man få nog drag bara med en slang högreströms?

Vilken typ av gummimatta bör man använda? Finns det någon man kan köpa här hemma i sverige?

Eucitzen

Daniel, förväxla inte highbanker med ränna. :P
http://guldforum.se/Forum/viewtopic.php?f=74&t=120&sid=72a8fb8ef127a4505f1662e93e676d37

Länken ovan har lite "food for thought" :D

Ben är praktiskt för att justera lutningen på den, alltså kontrollera hur snabbt vattnet rinner.
Som ränna behöver du ingen pump, slang eller dyl.
Man bygger en dam som du sa. Dock sätt inte igen back delen på den... Hur skulle du då få in vattnet?

Låt sista biten vara med en bit astro-turf, resterande med vad du vill; jag rekommenderar grov ribbad dörrmatta, nomad matta, miners moss där du ska ha ryllor.
Astro-turfen ska inte ha någon rylla över sig utan den fånga och sorterar effektivt utan! ;)

Kanske bör skriva lite om grunderna till att köra ränna? :)

Diego

Jag har "Handbok i guldgrävning" så jag kikade där lite. Känns som att problemet med ränna gentemot highbanker är att man måste ha en rätt stor fors, räcker inte med en liten bäck även om man på nåt vis kan dämma upp den lite. min ränna är 20cm bred.

Det blir att testa sig fram lite. Jag ska testa med sträckmetall mellan fällorna, någon tät matta direkt under sikten och astroturf eller liknande på slutet av rännan. Förhoppningsvis kommer jag ut redan om någon vecka och testar den, trots bitande kyla :D (en del av upplevelsen haha)

Eucitzen

Sådana handböcker är ofta begränsade jämfört med nätet  :P
Nej då, hur mycket och hur snabbt vatten du behöver beror på ryllor och matta. ;)
Samt rännans storlek.

20 Cm är en ganska liten ränna.. Du skulle se vad jag bygger... :P

Så kallt är det väl inte? Jag har varit ute med detektorn in dessa temperaturer, lita på mig.. Endast vattnet kan kännas lite kyligt. :?  :P

Diego

Här kommer en liten uppdatering. Har gjort hål i rännan och monterat fällorna. Ska täta med silikon eller akrylfogmassa i kanterna och under dem.

[attachment=0:3fcvd424]Foto 0050.jpg[/attachment:3fcvd424]

Eucitzen

Du behöver oftast inte täta om det är någorlunda passform.. Det gör det bara svårare att sedan ta ut mattan etc. ;)
Tänk på att använda skruv som är lite längre sedan när mattan kommer under ryllorna lol det är lätt att glömma det...

Du kan även flytta fram sikten lite mer, så du får mer plats i bakkanten...

Diego

Jag är lite av filosofin "man tar vad man har". Hittade en gammal papperskorg av sträckmetall med mindre "hål", ungefär samma storlek som såna små aluminiumnät man har ihop med plastic padding. Tror ni det funkar att ha mellan ryllorna? Priset är ju definitivt det rätta = gratis :D

Eucitzen

Hur ser dom ut? Vissa är ju "platta" och dessa är bättre som sikt. ;)

Diego

Citat från: "Eucitzen"Hur ser dom ut? Vissa är ju "platta" och dessa är bättre som sikt. ;)

De är vinklade, men det har du ju rätt i att man även kan använda till en sikt om det blir nåt över  8-)

Eucitzen

Jo, vinklade är mest beprövade, som du kanske kan se i foto albumet...  :)
Jag ska för hoppnings vis komma igång med att testa flat valsad streck metall om jag hittar någon som vill skicka till mig. :)

Diego

Dags för liten uppdatering. Nu har jag kapat sönder en gammal papperskorg av sträckplåt och gjort bitar som ligger mellan ryllorna.
[attachment=0:2i8irxtd]Foto 0084.jpg[/attachment:2i8irxtd]