Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ädelfors efter säsongen?

Startat av huggarn, 29 September, 2013, 10:27:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

huggarn

Hej.
Har blivit sugen på att åka och vaska någon stans efter att ha legat lågt några år.
Hade tänkt åkt till Ädelfors i helgen men fick tyvärr förhinder.
Någon som vet om det är ok att åka och vaska utanför turistvaskningen i Emån efter säsongen, dvs när det är stängt där.
Bör man fråga meddela någon först?
Var ju tyvärr sista helgen de hade öppet nu.
Jag förstår att man troligen hittar mindre utanför men skulle vara glad även om det bara blev liiite.
MVH huggarn

erland82

Hej. Ute i ån är det fritt fram. Där gäller samma regler som på alla andra platser i vårt avlånga land.

Lycka till. Och grattis till den återfunna guldfebern.  ;)

lingonben

kanon en timmes färd så är man där. :) :) :)

skånegrävarna

Johannes uttryckte att man gätna får lägga en campingavgift om man vill ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

huggarn

Var betalar man den? (camping avgiften) :)
Får nog ta en resa har bara panna och Henderson pump men hoppas på det bästa har väl en 3 timmars resa ungefär. :)

huggarn

Ursäkta att jag tjatar här men.
Är det någon ide att ens åka dit med enbart en panna?
Funderar ev på om jag skulle försöka kasta ihop någon highbanker och handmata den med vatten.
Har en länspump som ger 30l/m men det räcker väl inte eller?
Bör ju alla fall hinna köra igenom betydligt mer än att bara handvaska fast risken är ju att jag tappar
ev guld eftersom det blir ett snabbt bygge utan någon erfarenhet. :)
Mvh Huggarn

johanssonsan

Snabbast blir nog att göra en ränna och såga till botten av några Eldorado profiler. Vem vet - det kanske står någon begagnad och skräpar i närheten.

erland82

Att du får nått guld med enbart panna det är jag nästan säker på. Sist jag var där satte jag mig på en sten och slövaskade lite material från grusslänten ner mot vattnet. Fick säkert 7-10 korn illafall ;)  ( inte i en panna dock)

Pappagoran

Citat från: huggarn skrivet 30 September, 2013, 17:36:33
Ursäkta att jag tjatar här men.
Är det någon ide att ens åka dit med enbart en panna?
Funderar ev på om jag skulle försöka kasta ihop någon highbanker och handmata den med vatten.
Har en länspump som ger 30l/m men det räcker väl inte eller?
Bör ju alla fall hinna köra igenom betydligt mer än att bara handvaska fast risken är ju att jag tappar
ev guld eftersom det blir ett snabbt bygge utan någon erfarenhet. :)
Mvh Huggarn

Nej 30 m/l räcker nog inte långt till en ränna. Och om att  handmata vatten i HB skulle nog vara bortkastad tid. Är de två föregående enda alternativen skulle jag nöja mig med enbart pannan.

Avgift för campingen är 30 kr, vindskydden 50 Kr (jag rekommenderar vindskydden) 
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

huggarn

Tack för tipsen får se hur jag gör. Blir nog en trip nästa vecka över dagen bara.
Angående att handmata vatten med hink, har aldrig provat men det gick ju för 100 år sen så varför inte idag?

Jens L

Gammal hederlig rocker box kanske? ;)

huggarn

Ja kanske det fast hinner nog inte bygga en sån.
Men är inte det mer som ett stort såll som tar bort det grövsta? Verkar ju bli väldigt mycket material kvar i den.

Jens L

Jag må ha fel men jag uppfattar den som ett mellanting mellan ränna och vaskpanna.