Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vaska,fiska, vandra

Startat av HANNU, 25 Oktober, 2013, 06:29:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

V F V, ja i den ordningen blir det på sommaren 2014. Vaska, fiska, vandra. Som tur, är man hälften pensionär, till er yngre, faktiskt något att se framemot. Om en vecka tar min semester, fyra månader slut och då blir det jobb tills grävningen i Finland vid midsommar tiden. 
Förut räckte det med fem veckor, med båtliv och fiske. Sedan blev min båt sönderslagen och var bara fisket kvar, men då, på bäckarna i norra Finland efter bäcköring. För några år sedan fick jag för mig att ta och bröva på fjällvandring.  En vecka på fjället och fyra på bäcken. Impulsiv som man är så blev jag tagen av guldvaskning. Har varit förr och tittat på detta men nu är man med själv.
Som sagt, pensionär, för mig innebär det, att jag jobbar när jag vill. Nästa semester börjar jag med att gräva, vet ej hur länge, beror på vad jag hittar. Där efter blir det fiska, och i början på augusti skall jag ta mina två äldsta barnbarn, vuxna, till Kebnekajse, och hoppas på att fjällen tar dessa. Där efter finns det alltid att göra hemma, fast underhållet av huset och tomten har inte fått den tiden som tänkt, för att den här med vaskning har ställt till med vaskresor och experimentering med rännor mm. Men som sagt, senhösten och vintern är det lika bra och jobba.
Vandrings bilder: http://www.utsidan.se/albums/viewmember.htm?ID=76593 om någon vill se.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Infaustus

Hej,fina bilder hoppas du smittar barnbarnen ochså med vildmark s viruset,tycker du om att vandra så finns det ju ett väldigt intressant område för guldvaskning,det som kallas sandås landet norr om Rousto jaure är ju ett stortsett outforskat område för att det ligger så avsides,och fisket där är grymt fint  ochså,vet inte om du känner till flugfiskaren  Gunnar Vestrin men jag var på ett seminarium med han för några år sen på svenska flugfiske mässan och det är nått man alldrig glömmer,harr upp mot och över 4kg  och stora öringar finns det i jokkarna där uppe.så hade jag haft tiden skulle jag åkt dit,men det kanske man för göra när man blivit pensionär.lycka till och så kanske vi ses i Finland till sommaren.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Go big or go home.

borax

Ser kanon härligt ut :D

Skickat från min Light via Tapatalk 2

evabenke

Citat från: unnah skrivet 25 Oktober, 2013, 06:29:32
Massa text..
V F V  låter som en trevlig paroll. Du ser ut att gå ett fint år 2014 till mötes.
Tack för att du delar med dig av dina bilder.
Den som gräver får se.

Michael Hillbom / Skidmark

Tittade på dina bilder.. SUCK.. så vackert
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

iller

Där fanns en massa fint att gräva i :P