Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

cub eller hjul först?

Startat av ultralasse (Lars Langö ), 20 Juni, 2013, 12:13:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ultralasse (Lars Langö )

Måste börja att sätta prio på vilken ordning saker inköps in.

ska köpa en cub och ett guld hjul men kan inte göra det samtidigt.

Hur hade ni satt prio på inköpet ?

cub eller hjul? :o
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Gruvfogden

Mitt råd är en Gold Cube först. I en GC kan du mata i 500 kg/timme, i ett hjul går det mycket, mycket saktare.

Tänk dig in i följande scenario: Du är ute och kör High Banker. Du ser lite guld i rännan. Inte fan vill man sluta köra då för att hinna med vaskningen. Nej fan, du kör på i 2-3 dagar och bara samlar koncentratet på hög. Till slut har du 100-400 kg koncentrat att köra igenom. Vill du då sitta i en hel dag/natt och köra det genom hjulet? Eller vill du köra det igenom Cuben på 15-45 minuter och få ut 1 dl material att vaska?

Sen har Cuben lite fler användningsområden än ett hjul. Jag själv tar med mig cuben in i gruvan i Ädelfors och siktar i en hink och skickar det igenom cuben. Där kan jag sitta några timmar och sen tömma cuben i en liten burk, ta med mig ut och vaska i dagsljus. Ett annat exempel: Gamla högar av proceserat material för guldutvinning finns på flera ställen i vårt land. Där är materialet oftast mycket finkornig och innehåller en hel del guld som de inte klarade att utvinna förr. Vill du då sitta med ett hjul och mata i en matsked material ibland, eller vill du kunna lasta i med en planteringsspade och faktiskt kunna få fram lite guld innan solen går ner?

Om vaskningen är problemet så kan du glädja dig åt att du med Cuben blir en mästare på finvaskning till slut. Sen kan du ju alltid spara ditt vaskade material och skicka igenom cuben en gång till nästa gång du använder den i fall att du är rädd att ha missat något i vaskningen.

Där har du några av mina tankegångar.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

ultralasse (Lars Langö )

Tack Fogden :) . Bra argument .  1-0 till cuben.
kultakuume nousee !!!

johanssonsan

ultralasse (Lars Langö )

Citat från: johanssonsan skrivet 20 Juni, 2013, 16:54:23
2 - 0 på straff till Concentratorn :o

http://www.prospectingsweden.se/finvaskning/31-bucket-sluice-concentrator.html

jaja , men den har ja redan beställt av dig ju..... glid tackling efter avblåst!
kultakuume nousee !!!

Eucitzen

Håller med fogden, varför sitta och köra det genom ett hjul när du på vintern kan sitta och vaska i källaren - om abstinensen slår till.  :))

1 poäng till vaskpannan. :o
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

ultralasse (Lars Langö )

Citat från: ultralasse skrivet 20 Juni, 2013, 12:13:00

Å så var gold cuben levererad :) stort tack till Fogden och http://www.prospectingsweden.se
kultakuume nousee !!!

goldrush

funderar också på en kub.
du får berätta hur bra den är

eller kom ut och visa på en prospektering i närheten

Nugget

Citat från: ultralasse skrivet 20 Juni, 2013, 12:13:00

Jag tror att du kommer att nöja dej med kuben. Spar pengarna till något annat...  ;D
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

ultralasse (Lars Langö )

har nu kört cuben ett par gånger... är riktigt nöjd. mina gold hog mattor tar riktigt små Micro och cuben ser till att jag har dom kvar i pannan. vaskar fram allt guld som är större en 8 mesh först och spar svart sand med Micro till cuben.En skvätt kvar att panna efter cub-körning. Ett riktigt vinter nöje om man har mycket svart sand i källaren. :)
Vill ni ha ett bra verktyg när ni har lite mer koncentrat att köra är den "guld" värd. mycket maskin för pengarna. nöjd  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Basso : du kommer inte bli besviken om du köper en.
kultakuume nousee !!!

Pappagoran

Själv har jag funderat på en blue bowl, kanske lika med utvisning? Den sägs kräva mycket tid men jag har tid att sitta på bänken.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

johanssonsan

Jo det är steget efter Cuben och pannan. Rätt sållat och sansat körd plockar BlueBowl fram guldet så fint att det krävs många korn för att det skall synas. Dock en långsam process.