Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guldgrävar mat

Startat av johanssonsan, 29 Oktober, 2014, 16:13:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tedher

Fick en tanke kring frukostgröt att förbereda hemma innan avfärd idag:
Man köper eller helst själv torkar de bär/frukter man vill ha och blandar med havregryn och skummjölkspulver.
På plats tillsätt kokande vatten och låter stå i 10min alternativ kokar. Dock får man nog pröva sig fram till rätt mängd pulver/havregryn och därefter vatten.
i dig gold

Dynamit Daniel

När jag paddlar så har ja alltid ett par kilo proteinbars med mig. Att bli proteintorsk när man kroppsarbetar är inget kul. Snickers o stekfläsk ger fett. Havregryn, russin o ris är bra långsamma kolisar och hur man blandar till vilken måltid är upp till smak och vrålhunger.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Allt kommer upp med dynamit...

HANNU

Dags att börja förbereda sig till sommarens äventyr. Eftersom jag kommer att ha en besvärlig resa på 8 mil till närmaste affär, så är det bäst att ha med sig mat i torkat form.
Har börjat med frukt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 25 Januari, 2018, 07:26:13
Dags att börja förbereda sig till sommarens äventyr. Eftersom jag kommer att ha en besvärlig resa på 8 mil till närmaste affär, så är det bäst att ha med sig mat i torkat form.
Har börjat med frukt.
Hannu, jag kan salta fläsk och torka kött åt dig om du vill.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Januari, 2018, 07:47:24
Citat från: HANNU skrivet 25 Januari, 2018, 07:26:13
Har börjat med frukt.
Hannu, jag kan salta fläsk och torka kött åt dig om du vill.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tack. Min bättre hälft är bra på det.

gangsing finne

Brungräddat orginal, gula leksandsknäcke är världens bästa knäckebröd, må jag säga (god eftersmak).det ska jag ta med mig när snön smälter vid guldfältet.

Rejält med smör (så tänderna syns),därpå kalles kaviar ,på med oltermanni (riktigt bra ost) .och varm choklad .det är min favorit kvällsmål .
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 07 Mars, 2018, 21:21:08
Brungräddat orginal, gula leksandsknäcke är världens bästa knäckebröd, må jag säga (god eftersmak).det ska jag ta med mig när snön smälter vid guldfältet.

Rejält med smör (så tänderna syns),därpå kalles kaviar ,på med oltermanni (riktigt bra ost) .och varm choklad .det är min favorit kvällsmål .
Lite annat för oss som har 9 mil, 5 med bil, 2,5 med båt, 1,5 att vandra till nämaste affär att köpa färskvaror.
Oss gäller det torrmat för det mesta. Självklart på dom första kvällarna kan man grilla korv.

gangsing finne

På skuggsidan kan man väl gräva kylgrop ,så korven och goudan klarar sig längre.tänkdig leksans gula knäcke med hk sinistä som pålägg . ;)

gangsing finne

Ett tipps .om man börjar få ta slut på varm maten .
Skär ner potatisen i lagomt stora bitar .koka i vatten ,salta ,smula ner knäckebrödet och blanda.avot soppan är färdig  :D

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 08 Mars, 2018, 09:02:41
På skuggsidan kan man väl gräva kylgrop ,så korven och goudan klarar sig längre.tänkdig leksans gula knäcke med hk sinistä som pålägg . ;)
Visst, vi gräver ner mattunnor, men efter en månad skulle korven ligga platt på botten.

gangsing finne

Kom på nyss ett tipps .läste en bok om vinterkriget.en rysk författare ,skrev situationen sett med ryska ögon.en mycket läsvärd bok.

Vid ett ställe i boken när ryssarna som var omringade av finnarna .maten tog totalt slut efter dom hade käkat slut på allt .
Dom klippte skinnbältet i lagom stora bitar och kokade .skinnet svälte upp , avot soppan är färdig  :o

Gruvfogden

Varför inte lite traditionell mat som dessutom är riktig god?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalakukko
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Citat från: HANNU skrivet 08 Mars, 2018, 09:31:28
Citat från: gangsing finne skrivet 08 Mars, 2018, 09:02:41
Visst, vi gräver ner mattunnor, men efter en månad skulle korven ligga platt på botten.

Misstänker att det blir kallast i kanten av bäcken.