Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Platinamjöl/nuggets

Startat av gangsing finne, 07 Januari, 2018, 16:02:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Citat från: johanssonsan skrivet 18 Januari, 2018, 20:40:44
Citat från: gangsing finne skrivet 18 Januari, 2018, 12:26:38
Citat från: Adde Stensfors skrivet 18 Januari, 2018, 12:07:59
Nej, riktigt så enkelt är det inte, det är troligtvis ett mineral som innehåller rhenium, inte ren rhenium i metallisk form. Jag skulle uppskatta om du ändå kunde skicka ca 100 gr till 5mig..

:D 
Det är säkert som du säger .har skicka epost till en snille på gtk.kollar om det nappar .han har möjlighet att göra labbprover för noggrannare analys.

Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att du är intresserad av just rhenium?

Hmm...från början så trodde jag hade platinamjöl i slutet när jag vaskat .där hade jag troligen fel .det värkar så efter xrf resultatet.
Jag tittar då på andra mineraler vad som finns som biprodukt.
Tycker då rheinium värkar näst intressant .det är vad jag förstår en sällsyn mineral, så kallad high-tec mineral som andvänds i motorer bla jetmotorer (frågan skulle passa bättre till rocket man) .rheinium mineralen har den högsta kokningspunkten i världen och ha för mig tredje högsta smältpunkt.
Plus att den är tyngre än guldet =passar bra till guldrännan ('magnetitrännan ") .

Är int ingemar nyfiken på high-tec mineraler?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Nja så där intresserad men man kanske får bli. Finns stort intresse för REE, sällsynta jordartsmetaller, över hela världen när man inser att de behövs för batterier till elbilar. Kineserna har bra tillgång på REE och greppet om Mongoliet så resten av industrin söker nya fyndigheter annars kommer kineserna att sätta priset.
I Sverige är det i första hand litium som prospekteras och de håller även på i Finland med någon fyndighet. Sen gäller det att komma igång och många krafter sätter käppar i hjulen just nu. Av miljöskäl och att det går att importera billigare från annat håll.
Visst har jag hittat några svarta korn då och då i pannan som jag inte vet vad det är mer än att det har varit med till slutet och då har jag slängt det. Klämt sönder en del och kollat att det inte är guld täckt med mangan. Långsökt men det förekommer.
Av REE så är La, Nd, Rh, Ru, Pd och Pt eftersökta. Alla i mycket små koncentrationer. Pågår provtagning i Kirunaområdet på skrothögarna sen något år. Där finns volymer att ta ur. Den som lever får se.

GuldUgglan

Citat från: johanssonsan skrivet 18 Januari, 2018, 23:55:49
Nja så där intresserad men man kanske får bli. Finns stort intresse för REE, sällsynta jordartsmetaller, över hela världen när man inser att de behövs för batterier till elbilar. Kineserna har bra tillgång på REE och greppet om Mongoliet så resten av industrin söker nya fyndigheter annars kommer kineserna att sätta priset.
I Sverige är det i första hand litium som prospekteras och de håller även på i Finland med någon fyndighet. Sen gäller det att komma igång och många krafter sätter käppar i hjulen just nu. Av miljöskäl och att det går att importera billigare från annat håll.
Visst har jag hittat några svarta korn då och då i pannan som jag inte vet vad det är mer än att det har varit med till slutet och då har jag slängt det. Klämt sönder en del och kollat att det inte är guld täckt med mangan. Långsökt men det förekommer.
Av REE så är La, Nd, Rh, Ru, Pd och Pt eftersökta. Alla i mycket små koncentrationer. Pågår provtagning i Kirunaområdet på skrothögarna sen något år. Där finns volymer att ta ur. Den som lever får se.

Sällsynta jordartsmetaller är högintressant.. Har varit på föreläsning SGU haft om det i samband med mineraljakten för några år sedan. Men det är inte lätt att hitta "bara sådär". Nu har de ju lagt mineraljakten på is så den möjligheten till fynd är ju borta för tillfället.
Tråkigt.
Leif Bildström på SGU jobbar för att det ska komma igång igen, men än har de inte fått det finansierat även om ljuspunkter finns. Så snart kanske förhoppningsvis.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.