Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Finsk kamin

Startat av gangsing finne, 22 Januari, 2017, 20:21:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005026912.html?utm_source=whatsapp&utm_campaign=whatsapp-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi   

köpte en sådan begagnad kamin för 180eur .årsmodell ca 1950 .kaminen är superbra .elden går en lång väg innan skortenen.min kamin är 80cm hög med kokplatta ,väger ca160 kg  .använder nästan varje dag .är "bensinsnål" .med ca4kg ved håller den värmen i ca 10timmar .rekommenderar varmt.här är lite bilder utav genomgången.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Tillägger att det går utmärkt att laga mat .plattan hettar till snabbt .eldistrubitörerna gillar inte sånahära kaminer  :)

Kaminen heter porin Matti   .det finns gott om dom i finska blocket (tori.fi)
Man kan måla plåthöljet till den färgen man tycker om.

HANNU

Var en artickel om PorinMatti härom dan på finska kvällsplaskan.
Är en pålitlig och vedsnål kamin som man konstruerade till serietillverkning efter kriget.
Värmer många sommarstugor än idag.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

barasvartsand

Nu var jag ju bara tvungen att klicka på länken och jag är ju jäkligt svag för dokumentärfilmer från industri. Även om jag inte förstår finska så var filmen väldigt bra. Många funderingar, storproduktion i löpande bandet princip. Var målsättningen att varje hem skulle ha minst en sådan här kamin, export?. Påminner väldigt mycket om kakelugnen som kom till för att spara ved vid någon kristid. Var det en dokumentär eller säljande film med revolutionerande egenskaper. årtal? nittonhundra 10,20,30?

gangsing finne

Du har alles rätt.det är samma system som kakelugn.svante experimenterade och proveldade olika kaminer 1939 i björneborgs (pori)  spisfabrik.kriget kom och det blev behov av små och vedsnåla kaminer.då uppfan han denna.
Porin Matti
1.kan lyftas direkt på trägolv .
2.helt färdig produkt.
3.tar lite plats,kan hörnmonteras
4.vedsnål .
5.verkningsgrad hela 86%
6.kokplatta ingår i model 80cm och 1m höjden .

Dokumenteren är ingen reklamfilm utan fakta hur fabriken fungerade vid kring 1940
Haft min ett halvår .supernöjd .

gangsing finne

Kom på nyss att det tillverkas nya porin mattis också.1m högä kostar ca.2.000 eur