Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kan detta vara ett givande ställe?

Startat av Northdigger, 24 Augusti, 2016, 20:42:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Northdigger

Är det lönt att lägga energi på detta ställe? Körde bara pannan snabbt men det gav inget den lilla stunden jag höll på så frågan är om man skall ge den en chans med rännan..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

GoranS

Svårt att avgöra eftersom du visar bilder på stenar som finns i rikligt i varenda bäck i hela Sverige. Men min nya tumregel från den här säsongen är att om du inte hittar något i testpannor från grövre material på 0-1 meters djup, i flera hål med tiotal meters mellanrum, så är det bara att byta plats helt eller flytta hundratals meter uppströms eller nerströms. Jag resonerar att även om jag hittar lite micro på större djup så ligger de ändå för svåråtkomligt för större operationer.

GuldUgglan

Alla ställen är lönt att testa.  Det är svårt att var guldet gömmer sig.
Verkar ju finnas kvarts och kanske annat intressant i bäcken.
Hittar du gott om svartsand så ökar chansen att du hittat lite tyngre material och då kan guldet finnas i närheten.

En bäck... Råkar man ha otur och gräva på fel ställe så hittar man kanske inget guld och tror det inte är guldförande.  Men en meter vid sidan av man grävt kan det finnas gott om guld.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Northdigger

bilden blev lite missvisande, jättefina sandbankar med grus finns det , men jag får gräva djupare.
just nu var jag bara ytligt i hopp om att kanske få se något korn för första gången :/

blir att ta med sig rännan nästa gång , går betydligt snabbare.

det verkade finnas lite svartsand, men det var nog inga mängder tyckte jag... vet dock inte hur mycket det "brukar" vara...

GuldUgglan

Svartsand består ju huvudsakligen av magnetit (järnmalm)  och det varierar ju stort i landet.
Vissa ställen här jag bor kan man inte köra mer än 20 liter material genom rännan så är den full av svartsand och måste rensas.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Northdigger

Dum fråga kanske, när vet man att det är dags att tömma rännan ?:/

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

GuldUgglan

Helst innan den är helt full av svartsand.
Svartsanden är ju tung och guldet får svårare att sätta sig i fällorna.
Lättare material dansar ju runt lätt.  Det brukar synas när det är dags.