Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vilken highbanker?

Startat av Norr-Johan, 19 Mars, 2013, 19:13:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Norr-Johan

Hej!
Sitter här och spånar på en highbanker, tänkte först bygga en egen, men insåg snabbt att de får bli en färdig produkt.
Vilken rekommenderas? gärna en av dom mindre modellerna, har kollat på den som goldhog säljer, den verkar ju smidig :)

Ös på med tips å förslag!

Infaustus

Hej,jag skulle säga att det är mycket pengar i sjön att beställa en färdig hb från usa,kolla runt på olika modeller vad du tycker verkar intressant för dina ändamål och skriv ner måtten så böjer den lokala plåtslagaren/mekaniska firman ihop en åt dig för en bråkdel vad den skulle kosta att köpa den färdig med frakt+tull+moms,för det är ju ingen raket forskning direkt för principen är ju bara 2 rännor med en gavel  i aluplåt 3-4mm tjock med valfri "inredning",till ex så kan du ju beställa mattor från gold hog och lägga i eller köra med minersmoss eller en kombo av båda eller bilmattor och sträckmetall med nått vinkel järn som högre fälla som grizzly funkar ett vanligt galler från ugnen på en köks spis,och pumpen behöver inte vara någon special pump efter som hb inte kräver vatten med högt tryck (< 3bar),en dredge är ju något som kanske är mer motiverat att köpa färdig för att det sitter så många "special" delar i den som inte finns att få tag på här i sverige för vettigt pris, eller tar längre tid att bygga och prova ut.sen är ju frågan om storleken på hb n är du skälv och öser lugnt och kör den så funkar ju en liten men är man 2 som skyfflar grus så blir den lätt övermatad eller om man är skälv i "lätt grävt"matrial, och ju större grejor man har detstå mer matrial kan man processa på en dag och det är ju det som är grejen,så jag skulle säga att inte en ränna smalare än 35cm.

//Infa
Go big or go home.

tulljohan

Kolla boilerbox mining. Dirt hogg den verkar vara kanon :)

iller

Jag lär alltid köra på gold hog's prylar om jag inte bygger själv. Tycker de verkar göra jädrigt bra saker och Doc verkar vara en hyvens man :)