Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Norskt rekord

Startat av johanssonsan, 27 Januari, 2016, 09:28:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

irjus

Det bruna är älvsediment och på andra sidan av nuggeten så är det lite rester av kvartsådern som nuggeten kommer ifrån.

Citat från: johanssonsan skrivet 27 Januari, 2016, 20:26:53
Citat från: Sudde(Stefan) skrivet 27 Januari, 2016, 19:28:55
Häftigt . Att man känt hur ett rekord i guld känns i handen , den hamnade på rätt plats till slut.
Bra jobbat Herr irljus! :)

@Sudde(Stefan) vet man vad missfärgningen på nuggetten består av?

@HANNU , kan trösta dig med att rekordet i Australien ligger på ca 86 kilo.

Frågan återstår - vad är det svenska rekordet?  Vem har rekordet?

GuldUgglan

Grattis @irjus till en fin rekordnugget.
Hittades den 2014?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

irjus

irjus

Hei Mattias (og Ove) –

Jeg fikk hjelp til å kjøre SEM (mikrosonde) analyse på gull nugget'en din 18.desember, men har ikke vært på kontoret siden da slik at jeg kunne sende deg mer info om dette.

Her følger info om dette:
Det viste seg at gullet i de åpenbart gulldominerte partiene av nugget'en er stort sett rent gull (98-100% gull). De mørke, rustbrune partiene mellom består stort sett av kvarts (O, Si, med små andeler av Al, Fe og gull), og med meget små innslag av glimmer (O, Si, Al, med små andeler av Fe, Mg, Na, Ca, Ti og gull). De mørke, rustbrune partiene er sedimenter som enten (1) er vasket inn i hulrommene i gull nugget'en, eller (2) det kan være gull nugget'en som er avsatt i et sediment og ved senere trykk (pålagring av yngre sedimenter eller istrykk) er presset inn og innbakt i sedimentet slik at alle hulrom er fylt med sediment. Jeg tror vel helst at det er alternativ 1 som er mest sannsynlig.

Vedhengte bilde fra SEM analysen viser et lite parti innen en del av den rustbrune sonen, og der ser man tydelig innslag av skall fra diatomeer, som er små såkalte kiselalger. Det er de avlange fragmentene som ligner rør. Disse algene har levd i vann på sedimentoverflater der og viser ganske entydig at dette dreier seg om et sediment.

Vil du at jeg skal sende gull nugget'en tilbake til deg nå eller senere?

Vennlig hilsen

Lars Olsen

GuldUgglan

Citat från: irjus skrivet 30 Januari, 2016, 03:53:16
Hei Mattias (og Ove) –

Jeg fikk hjelp til å kjøre SEM (mikrosonde) analyse på gull nugget'en din 18.desember, men har ikke vært på kontoret siden da slik at jeg kunne sende deg mer info om dette.

Det viste seg at gullet i de åpenbart gulldominerte partiene av nugget'en er stort sett rent gull (98-100% gull). De mørke, rustbrune partiene mellom består stort sett av kvarts (O, Si, med små andeler av Al, Fe og gull), og med meget små innslag av glimmer (O, Si, Al, med små andeler av Fe, Mg, Na, Ca, Ti og gull). De mørke, rustbrune partiene er sedimenter som enten (1) er vasket inn i hulrommene i gull nugget'en, eller (2) det kan være gull nugget'en som er avsatt i et sediment og ved senere trykk (pålagring av yngre sedimenter eller istrykk) er presset inn og innbakt i sedimentet slik at alle hulrom er fylt med sediment. Jeg tror vel helst at det er alternativ 1 som er mest sannsynlig.

Vedhengte bilde fra SEM analysen viser et lite parti innen en del av den rustbrune sonen, og der ser man tydelig innslag av skall fra diatomeer, som er små såkalte kiselalger. Det er de avlange fragmentene som ligner rør. Disse algene har levd i vann på sedimentoverflater der og viser ganske entydig at dette dreier seg om et sediment.

Vennlig hilsen

Lars Olsen

Intressant...
Så nu @irjus .. på med stövlarna och ut och sök reda på rätt berggrund där det härstammar från :)
Hittar du källan till den nuggeten...
Många hävdar ju att guld sällan finns i sedimentära berggrunder fast som jag skrivit om tidigare så finns det rätt gott om guld strax norr om mig där guldet är bundet i limestone. Kalksten alltså, eller en form av dolomit.
Finns väl några gruvor i USA som är upptagna i Limestone där de bryter guld också.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

iller

Citat från: GuldUgglan skrivet 30 Januari, 2016, 20:47:57
Citat från: irjus skrivet 30 Januari, 2016, 03:53:16
Hei Mattias (og Ove) –

Vennlig hilsen

Lars Olsen

Intressant...
Så nu @irjus .. på med stövlarna och ut och sök reda på rätt berggrund där det härstammar från :)
Hittar du källan till den nuggeten...
Många hävdar ju att guld sällan finns i sedimentära berggrunder fast som jag skrivit om tidigare så finns det rätt gott om guld strax norr om mig där guldet är bundet i limestone. Kalksten alltså, eller en form av dolomit.
Finns väl några gruvor i USA som är upptagna i Limestone där de bryter guld också.

Usa's största (har jag för mig) guld gruva är just i en sedimentärt berg. Det kommer dock inte underifrån utan det har sipprat ner i berget efter att surt vatten löst upp själva berget.

GuldUgglan

Jag funderade lite på den här meningen:
Citatog med meget små innslag av glimmer (O, Si, Al, med små andeler av Fe, Mg, Na, Ca, Ti og gull)

Menar han då att glimmern innehåller bland annat guld?

irjus

tror att han menar att kvarnsten innehåller lite glimmer.

maxibazze (Max)

En på runt 7mm i södra Sverige såg jag här på forumet, ägaren vet väl mer om det.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GuldUgglan

Citat från: GuldUgglan skrivet 01 Februari, 2016, 15:45:26
Jag funderade lite på den här meningen:
Citatog med meget små innslag av glimmer (O, Si, Al, med små andeler av Fe, Mg, Na, Ca, Ti og gull)

Menar han då att glimmern innehåller bland annat guld?

Citat från: irjus skrivet 01 Februari, 2016, 23:47:32
tror att han menar att kvarnsten innehåller lite glimmer.

Jo. Kvartsen (om det var det du menade med kvarnsten  ;D) innehåller glimmer stod det ju, men just den meningen ovan.. glimmer och sen inom parentesen det som glimmern innehåller tolkar jag det som  däribland lite guld...

Saxar från Wikipedia:
CitatGlimmer är en mineralgrupp där huvudbeståndsdelen är silikat av aluminium samt någon annan metall.
Så i ditt fall borde det finnas även guld bundet i glimmern..
Jag har aldrig stött på glimmer som innehåller guld, men det kanske är vanligt??

Vad säger den samlade expertisen på detta forum?

Adde Stensfors

Det behöver inte vara  och är inte kemiskt bundet i glimret utan mera som små korn som har hamnat där, precis som i kvartsen . Om man betraktar en guldstuff i stark förstoring ser man ofta ytterst små guldkorn insprängda i stenen men som är osynliga för blotta ögat..

GuldUgglan

Jag hade lite brainstorming med mig själv om det vore så att glimmer kan binda guld rent kemiskt.. Så borde de ju vara ett bra spårämne då glimmer är ett ganska flyktigt mineral men som ändå är rätt lätt att spåra till källan.
Så om man skulle göra kemiska analyser på glimmer och hitta spår av guld så...
Glimmer bildas ju ofta i närheten av guld åtminstone i kvartsgångar.