Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

prospekterings verktyg.

Startat av Sören, 10 April, 2013, 09:16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sören

Hej gubbar. Jag undrar lite om vilka metoder som används i fältet.
Jag talar om kartor, gps mm. Själv funderar jag att använda block och penna samt utskriven kartblad.
Som jag sen för in ett rutmönster på. Där jag kan markera färg och antal.
Den metoden bör kunna användas för spåra bredd och riktning.
Har någon ett bättre sätt?

johanssonsan

Hej. Här finns en bra sida med mycket info. Går bra att skriva ut i lämplig skala:

http://minasidor.skogsstyrelsen.se/skogensparlor/

Aktuella och förfallna inmutningar ger bra tips på mineraliseringar. Kryssa i vad du söker:

http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-mineralrattigheter-sv.html

Sören

:P  Helt okey. Kollade just igenom kartorna igen och tro fan att man hittade en gammal inmutning lokalt 20 min bort.
Hur vill man gå tillväga om man vill ta reda på hur mycket som togs ur berget?
Kan nämna att den ligger väldigt nära där guldström hade sin gamla vaskning innan dom drog neråt.

Ska skriva ut allt och ta mig en sväng ditåt och se om man hittar något att testa. :)

BASSO

Inplastad karta, tuschpenna att markera vart proverna är gjorda och en jordborr. Kan rekommendera denna mkt kraftig modell http://www.skurupsborren.se/  Är "lite" avundssjuk att alla andra bor på rätt ställe, tror jag börjar att knyppla istället :'(
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Eucitzen

Det beror helt på dig själv.

Jag vet många som bara lägger det på minnet. Om jag gör detta som hobby, så räcker nog det.
Man kan sammanfatta resan hemma eller där man slagit läger, om man vill. En kamera är nyttigt.

Personligen lägger jag det gärna på minnet, så länge det bara gäller en ytligare prospektering.
Annars papper, penna och kartblad samt kompass.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Sören

Tackar för alla svaren. :)
Då hade man rätt känsla för vad som behövdes ändå. Jag vet inte om det är en hobby längre sen man hittade första kornet då guldfebern slog hårt.
Då ens lägenhet är fullt med plåt, hinkar pumpar och alla verktyg. Och att mina döttrar gnäller på att det är grusigt på golvet. :)
Det känns mer som en framtida livs-stil än en hobby.
Ses runt emån kanske!
mvh Sören

Sören

Använder min egen tråd.  :P
SGU s android app Geomap har uppdateras nu med Jorddjup.

Blixten

Idag upptäckte jag en väldigt bra sak! Ni vet kartan som är gratis från SGU, där dom gjort en massa prover. Ringde till mineralinformationskontoret, med hjälp angående var dom funnit guld med sina prover. Tyvärr kunde dom inte hjälpa mig, men däremot skickade dom mig vidare till SGU:s kemiska avdelning där jag fick reda på exakt det jag ville. Fick reda på longitud samt latitud över vilka platser dom gjort sina prover på.

Detta är bara ett tips till er andra som undrar över alla ställen SGU provat.
Gräv gräv och åter gräv

johanssonsan

Ett bortglömt verktyg att finna mineralisering är en vanlig nålkompass. Ta sikte på ett avlägset föremål och lägg märke till kompassnålens eventuella rörelse när du går mot föremålet. När du går in över en mineralisering  kommer nålen att röra sig. Fungerar bäst över typ järn mineralisering men eftersom det sällan är enbart en mineral i marken visar detta ett "hett" område.
Träna gärna på en känd mineralisering så ser du lättare effekten i ett skarpt läge.

Lite kuriosa från gamla anteckningar:
"Området undersöktes den10 juli 1881 av  geologen Felix Hoppe, som redan då fann en skärpning därstädes och uttalade som sin mening om det bearbetade malmstrecket, att det kunde "i följd av sin stora längd och kompassdrag, en längd av sannolikt flera tusen fot, förtjäna att närmare
undersökas, men," fortsätter han,"i dagen ser det ej mycket lovande ut"

Finns olika uppskattningar men endast 3 - 5 % av Sveriges yta är kalt berg där du visuellt kan bekräfta en mineralisering. Man vet aldrig vad som döljer sig under mossan......

Gold is where you find it