Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kort film från Finland 2014.

Startat av huggarn, 10 Januari, 2016, 18:11:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

huggarn

Har lagt en kort film på Youtube på min hembyggda Hb i bruk i Finland förra året.
Tänkte göra vissa förbättringar nu i vinter.
Ta gärna en titt och ge förslag.    vad tror ni om vattenflödet är det tillräckligt? (byggde inte upp nått nämnvärt i rännan i alla fall.)
Hinken är endast för att samla vatten inför rensningen inget annat om nu någon tror det  :P
Som synes har jag sträckmetall som grizzlybar dessa ska dock bytas ut. fastnar mycket rötter och skit där i.

Snabbt filmat på gammal mobil men man ser lite i alla fall.
Ha det gott

HANNU

Ser bra ut. Gör du det du tänker så blir det riktigt bra.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Bothner(Kenneth)

Kul att se film från Finland igen! Jag tror att båda delarna på HB:n är för branta. I överdelen finns det risk att stenarna inte hinner bli tvättade innan de rasar ur hoppern. Samtidigt vill man ju inte behöva raka ut stenar för att de inte orkar åka iväg själva! :-) En balansgång. Nedre rännan finns det ju en formel som säger att ca 8-12% lutning. Skulle ge ungefär en dm högre överdel än slutet på en ränna som är 1 m lång. Din verkar ha mycket högre lutning. Nu tror jag iofs att mycket av det finska guldet stannar i översta räfflorna i alla fall! Flödet ser bra ut. Lycka till!

huggarn

Tack Kenneth för synpunkter.
Överdelen tror jag inte är för brant beroende på att jag har en matta där som gör att materialet inte glider ur så snabbt och lätt.
Nederdelen däremot... Jag kan säga så här. jag trodde jag hade för dåligt flöde och för att undvika att att rännan konstant satte igen sig så ökade jag lutningen, med tanken att det ger väl ungefär samma effekt som att öka flödet.
Men det kanske blir fel?
Använder Biltemas lilla pump på filmen och har ca 40m 1" slang .

Kan sägas att jag bara lyckades fånga några mycket små Micro under körningen.

klyvar

Drog du några pannor ur materialet du kört i rännan så ger det dig ett hum om hur bra det funkar.

huggarn

Nja. ja hittade i stort sett inget guld någonstans. Varken i eller utanför rännan. så svårt att säga. behöver bättre material för ett sådant test. :P