Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Gallon vs Liter

Startat av GuldDan, 12 November, 2013, 18:32:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldDan

Jag har alltid varit under intrycket att 1 gallon är ca 4.4 liter.   

Nu idag upptäckte jag att det inte alls var fallet, inte om vi tänker vatten iaf och vill räkna ut vilken
vattenpump man ska ha till en framtida highbanker.

I själva verket är 1 gallon (våt)ca 3.78 liter vilket blir rätt stor skillnad.  När det är torra varor är det mycket riktigt 4.4 liter/gallon

För att krångla till det ytterliggare så har Storbritannien ytterliggare en annan siffra: 1 gallon = 4.54 liter

Jag blir nog ingen bra chef, då ska man visst aldrig erkänna att man har fel läste jag i tidningen här om dagen ;D

Kanske hjälper det någon.

Pappagoran

Citat från: GuldDan skrivet 12 November, 2013, 18:32:07

Nu idag upptäckte jag att det inte alls var fallet, inte om vi tänker vatten iaf och vill räkna ut vilken

I själva verket är 1 gallon (våt)ca 3.78 liter vilket blir rätt stor skillnad.  När det är torra varor är det mycket riktigt 4.4 liter/gallon

För att krångla till det ytterliggare så har Storbritannien ytterliggare en annan siffra: 1 gallon = 4.54 liter

Jag blir nog ingen bra chef, då ska man visst aldrig erkänna att man har fel läste jag i tidningen här om dagen ;D

Det där med 3,78 visste jag faktiskt och övrigt är ju lite ointressant då jag sällan sysslar med torra saker.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GuldDan

Citat från: Pappagoran skrivet 12 November, 2013, 18:49:51
Citat från: GuldDan skrivet 12 November, 2013, 18:32:07

Det där med 3,78 visste jag faktiskt och övrigt är ju lite ointressant då jag sällan sysslar med torra saker.

Håller med om att det torra är ointressant men har man sagt A får man säga B .

iller