Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Inte guld som glimmar?

Startat av Boppster, 24 September, 2015, 23:39:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Boppster

Vågar man utgå från att de guldgula prickarna på stenen är kattguld eller kopparkis?

iller

Plocka upp den och titta närmre.

Boppster

Den är lite stor för att enkelt göra det. Typ 30-40 kg på ett otillgängligt(för vanliga stövlar) ställe i forsen. Det var en del akrobatik inblandat bara att ta bilden. Kanske får bita i det sura äpplet och skaffa vadarstövlar.

GuldUgglan

Så länge det inte flyter isflak i vattnet så är det väl badvänligt  ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Boppster

Citat från: GuldUgglan skrivet 25 September, 2015, 10:10:29
Så länge det inte flyter isflak i vattnet så är det väl badvänligt  ;D

hehe...förvisso var det inga isflak där, men jag är inte från Norrland så jag investerar nog hellre i vadarstövlar än att ta reda på exakt hur mycket familjejuvelerna kan krympa.

erland82

Intressant sten. Go lyster av det man ser från bilden ändå.

Boppster

Citat från: erland82 skrivet 26 September, 2015, 21:00:19
Intressant sten. Go lyster av det man ser från bilden ändå.

Samma gula färg från olika vinklar på en grå och regnig dag så det borde inte vara nåt glimmer antar jag

maxibazze (Max)

Ut i vattnet och knacka loss den! 

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Boppster

Igår hade jag möjligheten att åka tillbaka till stenen ifråga. Det visade sig att 30-40 kg var optimistiskt. Låg nånstans runt det dubbla skulle jag tro. Jag kunde få upp den till magen, men jag behövde få upp den till brösthöjd för att få upp den på strandkanten. Lyckligtvis hade jag köpt en handslägga och kunde i forsen få loss några delar av stenen. Kort sagt, mycket jobb och slit för nåt som i slutänden inte alls var guldlikt vid närmare titt. Fast det var spännande ett tag.

Jag tog en bild på en sten med rätt rejält med kvarts också. Stenen är väl ca 3 meter på bredden.