Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ta vad man har -ränna

Startat av fiskarensvän, 07 Februari, 2013, 16:58:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

fiskarensvän

Tja!
Jag håller för tillfället på att bygga en liten vaskränna (20x60cm). Och jag har sett väldigt många bilder på hemmabyggen med 2,5cm läkt som guldfällor. Men nu till den stora frågan, fungerar verkligen dessa som räfflor? Då jag också läst att de inte ska ha en 90graders vinkel blev jag väldigt tveksam. Fungerar rundstav bättre? Det är alltså typ och placering av träräfflor jag vill ha hjälp med, från någon som har erfarenhet kring ämnet.

Tack på förhand!
/killen med guldfeber

Gruvfogden

Personligen skulle jag inte använda trä alls, särskilt inte till räfflor. Jag tror det finns en anledning till att man kan hitta mycket guld i högarna efter gammal bearbetning. och en av anledningen tror jag är just att de gamla grejerna var av fel material. Trä är ett levande material och dess egenskaper ändras mycket beroende på hur torrt eller blött det är. Blött trä sväller en hel del.

Ytterliggare en aspekt på det hela kan vara att trä (om än i mycket liten omfattning) släpper ifrån sig olika ämnen. Bland annat terpentin som är en olja. Olja och guld.... de passar lika bra ihop som om Loket Olsson skulle vara frontman i Metallica.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

fiskarensvän

Tack för ett snabbt svar!

Att materialet inte är det bästa har jag insett, men vill ändå göra det bästa av min situation. Det är pengarna som stoppar mig så jag får ta vad jag har att tillgå. Att trät sväller spelar ingen större roll för mig men hade inte ens nästan tänkt på ev. oljor som kan frigöras. Får försöka hitta ett annat material här hemma. Men är osäker på vad jag ska tillverka räfflor av då jag varken har tillgång till svets eller metall. Alla som har minsta lilla tanke om saken, bara skriv. Inget förslag är för konstigt,kort eller för långt :)

Mvh

erland82

Hej, Har heller inte tillgång till svets. Och har oxå experimenterat endel med trä. Angående räfflorna så behöver de inte vara så stora. Själv så håller jag på att testa lite olika saker men en räfflad gummimatta i botten sen olika mattor och/eller mindre galler på det. Jag bockar och skruvar ihop sakerna mestandels.  :)

Infaustus

Finns fina bil gummi mattor på mekonomen som heter vepa mat för 55 kr mattan är 350x520mm bara att klippa till rätt bredd och lägga i botten på rännan.
Go big or go home.

Eucitzen

Trä har dessutom egenskapen att suga åt sig vatten. Tungt som bara den!
Lekte med trä i början. Funkar väl. Man kan ju ha i mattor och streckmetall istället för räfflor.

Annars är en tunnplåt (svartplåt) ganska lätt att bocka med en hammare och något som är 90 grader. Blir varken vackert eller precist, men nödlösningar.
Brukar få gratis hos lokala plåtslagaren ibland - fråga efter spill bitar. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

Vet dom som plockat låda till lysrörs armatur och gjort om till ränna. Dörrmatta och hyllgaller från kylskåp som inredning. Allt från samma soptipp. Allt går. Handlar i grund och botten om att reducera vattnets framfart i undre skiktet så faller guldet ur först. Inredningen för att hålla guldet kvar. Där finns många ideer och olika uppfattningar.
Trärännor av typ långrännor är mer vanliga i fasta installationer som tex uppe i norra Finland. Mest av tradition eftersom "man tager vad man haver" och vet att det fungerar.

Här ser du ränna med gummimatta:

Jens L

Såg ett klipp på tuben på en man som tillverkade sin egen ränna av stormfällt cederträ på plats i skogen. Hans räfflor hade han fasat av bakkanten i cirka 60 grader.

Minst sagt hardcore!

silfver

Citat från: Gruvfogden skrivet 07 Februari, 2013, 19:29:20
Olja och guld.... de passar lika bra ihop som om Loket Olsson skulle vara frontman i Metallica.

Rullar runt på golvet och försöker andas efter skrattanfallen... oherregud!
Guldgrävare och mytoman - den perfekta kombinationen?
Guld är bara en täckmantel för mitt ultimata mål - att hitta världens största silvergruva... varför skulle jag annars kalla mig Silfver muahahaha

fiskarensvän

Tack för alla hjälpsamma svar! Har ändrat mina planer och istället sågat bort kortsidorna på 2 sortimentlådor i plast. Storleken när dom sätts ihop blir ungefär 700x250mm. Istället för träräfflorna kommer jag att använda 2 olika mattor. "Astro Turf" och en räfflad gummi-matta. Tog mig friheten att byta topic på tråden också så den är mer passande nu.
Ha det gott, och glöm inte att tips är alltid lika välkomna :D

Jens L

Citat från: Infaustus skrivet 08 Februari, 2013, 14:28:26
Finns fina bil gummi mattor på mekonomen som heter vepa mat för 55 kr mattan är 350x520mm bara att klippa till rätt bredd och lägga i botten på rännan.

Kan du länka? Letat men hittar inget...

Infaustus

Vet inte om dom har den på nätet,köpte dom direkt i butik,har bild på dom i mitt highbanker bygge.
Go big or go home.

Jens L

Tack!

Då ska jag hoppa in o kolla.  Håller på att skissa på en ränna som ett litet projekt under mörka månader.

Kravspec:
Ska rymmas i försvarets stridssäck
Väga Max 5 kg
Konstruktionskostnad under 1.000 kr
Ska kunna växlas mellan bara gummimatta och riffles/miners moss

Hur funkar vepa-mattan för dig? Måste materialet siktas mycket innan det körs i rännan?