Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Manick för snabbvaskning.

Startat av GuldUgglan, 05 Maj, 2015, 13:15:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

CitatOm sanningen ska fram så har jag faktiskt en manick på teststadiet just nu..
Mitt svar på Banjopan, Pyramidpan, Hogpan och allt vad de heter..
GRUS eller arbetsnamnet KISS.. byggkostnad ca 20:-.
Bygger nog en kantig modell som testversion också.
Skrev jag i ett annat inlägg. Jag känner inte som att jag har tid för att testa grejerna tillräckligt men det kanske finns nån som vill spinna vidare och testa fram något bra.

Gold Recovery Unit Skurhink..
Det vad jag gjort är ju att hålla allt så enkelt som möjligt, därför tog jag en 10 liters hink (10:-) och en plastskärbräda (10:-).
Sågade spår i hinken och limmade dit bitar från skärbrädan som räfflor. En längst ned i hinken vinklad så den lutar neråt, mot botten, en närmare hinkens mynning lutande som en vanlig räffla.
Vasktekniken är ju inte så svår att komma på så den går jag inte in på. Klarar 5-6 liter grus åt gången utan problem.. fort blir det vaskat. När man tömmer hinken så har man ju koncentrat i botten som hälls ut efter de sidorna som inte har räfflor.
PROBLEMET med denna är att det känns lite vekt och limningen kanske inte håller så bra. (Finns kanske bättre lim..)

Version 2:
Min tanke är att göra en likadan fast av en sopsorteringshink - 4 kantig, lite högre och kraftigare rymmer runt 15 liter.. popnita fast räfflor av alulist på ena kortsidan..

KISS (KEEP IT SIMPLE STUPID!)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

kornet

Förstår inte riktigt hur du har gjort. Skulle du kunna visa en bild?

GuldUgglan

Citat från: kornet skrivet 05 Maj, 2015, 17:29:26
Förstår inte riktigt hur du har gjort. Skulle du kunna visa en bild?
Nä.. ingen bild.. version 1 var inget bra..
Om du vill göra nått liknande så gå på version 2.. En hink med en slät sida där man kan popnita/skruva fast lister.
Jag tror jag sätter en större list nära botten, vinklad nedåt.. en list i hinkmynningen, och någon list mitt i vinklad nedåt. (så gruset kan sköljas ner i botten på hinken igen.) Har man en hink med lite högre kanter så blir det ju mer yta att experimentera på..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.