Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Mitt första guldkorn Hällefors 1987

Startat av gliz68, 17 April, 2015, 15:39:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gliz68

Va i Hällefors på utflykt med skolhemmet jag va på 1987. (värsting som kommit till ro) Träffade där Thorvald Thörn. Efter ca ½ timmes vaskning hade jag tre korn i en panna. Ett ganska stort som va ca 1 mm tjockt och 4 mm nästan helt runt. Hittade även en sten med ett korn som satt inne i stenen men man såg det, dessutom skramlade stenen som värsta skallran. Vi skulle slå sönder stenen men jag kastade den i vattnet bredvid en av personalen som inte ville sluta vaska när det va dags för käk. Sa till Thorvald att jag fått blodad tand när vi fotade fångsten men har inte vaskat efter den gången än.

Vet inte riktigt hur allt fungerar än men om inte bilden kommer med så finns en fil med bilden.

Gräv inte för djupt nu för då hamnar du i kina.

GuldUgglan

Välkommen hit.. Det är dags att återuppta vaskningen nu ;)
Kanske går lättare med en modernare panna än de på bilden  :)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Kulta Imuri

Kul att du fick träffa legenden Thorvald.

Kulta Imuri

Patrik8311

gliz68

Ja det va kul att träffa Torvald. Vi va även hemma hos Torvald och kollade på allsköns stenar/mineraler i UV-ljus och med geigermätare.
Torvald diggade min skepparkrans som jag hade på den tiden, den va vildvuxen. nuförtiden låter jag det växa ut under vintern och sparar
det ibland några år.

Fattar inte hur det funkar med att lägga in bild än så det får bli med fil. Det kommer väl med tiden.

Har byggt en ränna och ska provköra den nästa vecka i en bäck runt kröken här hemma, det finns nog inget guld där för den ligger uppe på en ås
men funkar för provkörning.

Glimmer

Citat från: gliz68 skrivet 18 April, 2015, 17:53:45
Ja det va kul att träffa Torvald. Vi va även hemma hos Torvald och kollade på allsköns stenar/mineraler i UV-ljus och med geigermätare.
Torvald diggade min skepparkrans som jag hade på den tiden, den va vildvuxen. nuförtiden låter jag det växa ut under vintern och sparar
det ibland några år.

Fattar inte hur det funkar med att lägga in bild än så det får bli med fil. Det kommer väl med tiden.

Har byggt en ränna och ska provköra den nästa vecka i en bäck runt kröken här hemma, det finns nog inget guld där för den ligger uppe på en ås
men funkar för provkörning.

Hej o välkommen!

Vad är det du har i botten på din ränna, är det någon sorts gummi matta?
/Glimmer

gliz68

Mattan i rännan är i plast eller något åt det hållet, tätt packade fibrer i ribborna tvärs över. Kanske inte det optimala men jag funderade en stund och kom fram till att det säkert skulle funka hyfsat.
Flänsarna är i 1 mm tjock plåt och limmade på plats med kontaktlim. Mattan sög åt sej rätt mycket lim, förlimmad en gång innan jag limmade dit plåtarna. vecket på plåten sitter 1 cm in och öppningen i nederkant är ca 5 mm.