Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hinkvis

Startat av Sittin, 27 Februari, 2015, 14:13:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sittin

Hej.
När man kollar vissa filmer på tuben så sitter folk hemma och kör en jäddra massa hinkar med grus i sina rännor.
Hur görs förarbetet till dessa fulla hinkar? Klassar de bara rätt ned i hinkarna på plats och bär hem, eller har gruset redan körts en gång i en ränna vid ån?

/fred

serpent

Jag är bara en amatör,men jag tror att Amerika är nåt annat än Sverige. Tror det är koncentrat dom kör från timmars eller dagars dredging eller/och hi-banking.

Sittin

OJ! Jaha.
Det var faktiskt ett oväntat svar!
Tack för det.
Då inga "proffs" yttrat sig i frågan bör ju ditt svar vara rätt  ;).

maxibazze (Max)

Det kan väl vara vad som helst, i goldhogs filmer brukar han köra koncentrat från highbanker, men beroende på film så kan det mycket väl bara vara klassat och hemkört :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Sittin

Jag borde kanske klargöra att det inte är 10-mansföretag med grävare och andra stor apparatur jag menar.
Utan de jag tänker på är typ privatpersoner som vaskar med små medel :)

iller

Citat från: Sittin skrivet 28 Februari, 2015, 14:44:25
Jag borde kanske klargöra att det inte är 10-mansföretag med grävare och andra stor apparatur jag menar.
Utan de jag tänker på är typ privatpersoner som vaskar med små medel :)

De kör finvaskningen hemma.

HANNU

Om man har en bäck där man kan lägga rännan, kan man vaska på plats eller ta med koncentratet med sig hem.
Vem vill bära för tungt, därför är det bäst att sikta gruset, åtminstone om man gräver utan tillgång till vatten i skogen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Sittin

Okey.
Det känns ju vettigt förståss :)

Patrik8311

Som @Hannu säger sikta :D. Man kan spara mycket vikt, tro mig. O:-) "Pust"