Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Nybörjare med en rad frågor

Startat av joljon, 07 September, 2014, 17:56:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

joljon

Jag är relativt ny på detta med guldvaskning och behöver få lite råd. Jag har några olika frågor och bakar ihop dem i ett inlägg.

1. Om man hittar microguld på ett ställe, bör man gå uppströms eller nedströms för att öka chansen att hitta flagor?

2. Finns det några bra stentyper, t.ex. vit kvarts osv. som ofta förekommer på ställen där det finns guld? Givetvis förstår jag att det ser olika ut på olika ställen, men om vi pratar Sverige, och utifrån era erfarenheter.

3. Om man hittar microguld, skulle ni gräva djupare på plats, eller gräva utåt alltså vidga gropen?

4. Ibland kan en bäck/å innehålla ganska lite vatten, men man ser att det periodvis har ett större flöde. Skulle ni leta platser att testa utifrån en föreställning om var guldet hamnar om det vore stridare vatten, eller söker ni bara där det ser bra ut utifrån faktiskt vattenläge?

Tack på förhand för svar!

erland82

Här finner du svaret på flera av frågorna.

joljon

Tack, jag har häftet sedan tidigare. Jag känner väl mest att jag behöver lite konkreta råd.

erland82

Ok ;) då skulle jag säga att, tänk på att jorden har eroderat av väder och vid i tusentals år. Marken har förändrats under tiden och potentiella guldavsättningar likaså. Man får försöka föreställa sig hur det såg ut när det var helt andra slags flöden.  Flera åar som idag kanske är 20-30 meter breda kan ha vart tio går så breda en gång i tiden. Då kan guldet ligga väldigt djupt eller åtminstone långt från ån idag. Men det finns flera slags scenario om hur och var guldet finns. Så det är ju inte alltid det är så som beskrivet heller :)
Det är inte lätt att var guldgrävare. Fast har du kommit så långt att du funnit mikro. Då är det bara att börja pröva högt, lågt eller djupt  för att se om det blir bättre lyster i pannan.
Lycka till!

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."