Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Isälvskartor

Startat av johg0001, 27 Juni, 2014, 20:29:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johg0001

Hej! Dessa isälvskartor som det talas om, var hittar jag dem? :) SGU?

Dalmasen

Hej!

Du beställer kartorna till ditt e-post konto från
http://maps2.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html
Tema: Jordarter

Nu är inte isälvsmaterial något magisk substans som garanterar guld utan bara morän som är transporterad av en isälv.
Det som är bra med isälvsmaterial är att det oftast kommer från ett STORT område vilket ökar chansen att det finns guld. Dessutom finns det ofta grus i stora mängder vilket gör det lättgrävt. Sök där en nutida älv/å/bäck har eroderat isälvsmaterialet och koncentrerat de tunga materialen.
/ Dalmasen

johg0001

Ska jag använda Jorddjup eller Jordarter?

Dalmasen

Bengan

Hej

Delvis håller jag med dej Dalmasen men inte fullt ut. Jag är helt överens med dig om att isälvsmaterial inte är någon magisk substans som garanterar guld. Men att det är morän som flyttas av en isälv där hänger jag inte riktigt  med.

Morän och isälvsmaterial har förvisso samma ursprung från inlandsisens avsmältning. När isen smälte så frigjordes det material som tidigare under isens uppbyggnads skede var avskrapat och infruset. Det material som sedan föll ur den smältande isen bildade jordarten morän och det typiska för morän är att det är osorterat med alla kornstorlekar liggandes blandade i en ända röra, dessutom är moränens ingående beståndsdelar skarpkantade och oslipade.

Men i den smältande isen fanns också sprickor och istunnlar som transporterade otroliga mängder smältvatten och material. I dessa isälvar som var av bibliska format och så enorma att dagens vattendrag skulle te sig som rännilar i jämförelse, där kastades det ur isen framsmälta materialet omkring med så stor kraft att allt slipades av och rundades till oavsett storlek. Där till sorterades det ut i alla sina olika fraktioner och avsattes i lager beroende på vattenhastigheten till det som vi i dag kallar för isälvsmaterial. För oss guldgrävare ligger det där nu i dag serverat krossat, malt, sorterat och lyser vackert ljusgrönt på de geologiska jordartskartorna.

Så johg0001, trots att det inte är någon guldgaranti följ de forna isälvarna på jordartskartan och leta efter grustag, vägskärningar eller varför inte vattendrag. Stanna upp, studera lagerföljderna och förundras över de geologiska krafterna som verkar runt om oss så lovar jag att du kommer att hitta guldkorn, kanske inte av den gula sorten men väl av kunskap, erfarenhet och i deras sällskap kommer du så småningom även att finna det du letar efter......

Dalmasen

Hej Bengt!

Bra beskrivning om isavsmältningen.

Det jag menar är att grundmaterialet i en isälvsavlagring är det samma som i morän, dvs malt berg. Om det malda berget lämnas av den smältande isen blir det morän. Om materialet fraktas med en isälv mil efter mil under isen rundas det av och blir isälvsmaterial fast grundmaterialet är detsamma. Precis som du skrev på ett tydligare sätt än jag.

Jag håller inte riktigt med om hur sorteringen av materialet sker. Jag tror att den sker i största utsträckning först efter att materialet lämnat isälven, dvs tunneln under isen. Antingen genom att isälven själv bearbetar materialet de kommande åren efter isavsmältningen eller att en senare älv/å/bäck bearbetar materialet.

Min erfarenhet är att isälvsmaterial som ligger på torra land är relativt osorterat fast det kan kanske variera i olika delar av landet. Största framgångar har jag haft där nutida älvar har bearbetat och sorterat materialet under lång tid.

Vaska lugnt /Dalmasen

Bengt V

Nu kom en till Bengt.

Min erfarenhet eller tro kanske om det här med isälvsgruset, är att guldet blir nermalet fort från källan, men det finns guld i gruset här och där. Jag tror att dessa älvar gick i försvagningszoner i berggrunden, och då skulle man kunna tänka sig att det är just där guldet vanligtvis uppträder, Idag ligger bottnarna långt under vatten och grus/myrar osv.

Jag har hittat guldkorn i västerdalälvens grusås, men bara enstaka, ofta är det mycket svartsand och svårvaskat bara från gruset från en panna, det är nu som min nya vaskmaskin ska få jobba för att kolla av mera grus.

Vad jag sett här i västra dalarna är att moränen har inte flyttat sig långt från källan, och vore den guldförande är risken stor att guldet inte kommit i kontakt med vattendrag som vi idag vaskar i. Det gäller att prova överallt för man vet aldrig.

Eller är jag en dålig guldletare? Otur? Mycket verkar handla om tur. Först och främst handlar det här för mig om att komma ut skogen, hittar jag inget guld har jag säkert sett/hört spännande saker, och fikat smakar aldrig så bra som vid ett vattendrag.