Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hjälp! Jag går bet på denna

Startat av BASSO, 30 September, 2013, 23:08:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Var ute i skogen och rotade lite i helgen. Hittade en mineraliserad kvartsgång i en bergsskärning.

Fyndplats strax till höger om ryggsäcken.

Fynden i närbild

Egenskaper hos fyndet
Är tennfärgat/silvrigt, både utanpå och i färsk brottsyta.
Repar fönster glas
Sträckfärg grå/svart
Är ganska tungt, dock inte guld tungt.
Blir inte flagor eller kubiska kristaller när det krossas, snarare pulver.
Luktar inte svavel,vitlök när det slås sönder
Omagnetiskt
Min först tanke var arsenikkis, men kan det repa fönsterglas med lätthet? Kände ingen lukt när jag krossade en bit med hammare heller.
Testade lite material från platsen med Borax guldtest, de silvriga kornen löstes inte upp av syran på nägra timmar i allafall.
Guldtest, färgen indikerar järn (tror jag).

Ska prova att värma en bit med stormtändare i morgon, även göra ett flamprov. Kom gärna med förslag vad det kan vara eller vad jag ska göra för tester. Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Eucitzen

Försök få lite skarpare bilder om det går.

Kan du repa det med spik? Kvarts?

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

BASSO

Jag löste det nu...
Först svar på Eucitzen:s fråga, går inte att repa med nål (små bitar). Absolut inte kvarts, är metallfärgad.

Mera bilder på "metallen" Så såg den ut före uppvärmning med stormtändare

Efter uppvärmning. När den blev tillräckligt varm blev hela biten svart på ett ögonblick och det luktade starkt av svavel (lukta försiktigt för det är giftigt) Biten ändrade färg till brunaktig/röd, tappade den metalliska glansen och blev magnetisk. Vad var det då? Det var arsenikkis i alla fall, trodde inte att det kunde repa glas. Arsenikkis är en förening mellan arsenik, järn och svavel. Det jag TROR att det som händer vid uppvärmning är att svavlet släpper sin bindning och avgår, därav den stickande lukten. Hur är det med arseniken, är den kvar eller försvinner den med svavlet? Kan arsenikkis kan vara en bärare av guld eller indikera att det kan finnas i närheten? Jag har tänkt krossa bitarna jag har och vaska igenom för att se om det finns något av intresse där i.

Mvh basso

Eucitzen

Hahha, du missförstod mig. Jag menade om det gick att repa kvarts. :))

Jag tror du har pyrit där. Pyrit blir magnetiskt när den uppvärms.

Om det inte luktar vitlök när du knackar loss en kant är det inte arsenikkis.
Den doften är i princip diagnostisk för just arsenikkisen.  :)

BASSO

Ok. Jag avskrev pyrit därför att denna var så ljust silvrig utan inslag av gul/bronsfärg och såg även annorlunda ut i uppbyggnaden mot pyrit som jag sett förut. Tror du att det kan vara markasit http://sv.wikipedia.org/wiki/Markasit som ioförsig har samma kemiska beteckning som pyrit men är ljusare silvrig och lite annorlunda kristallstruktur. Jag försöker lära mig mer om geologi men det är inte lätt när bilderna man ser i böcker mm inte stämmer med det som finns i naturen.
Genom berget vid fyndplatsen går ett stråk med flera olika bergarter/mineraler i en salig röra. Det är vad jag tror kvarts, rosenkvarts, kalkspat nägon järhaltig malm och lite annat, ta nu detta med en nypa salt då jag är ny på sten letning. Bättre kort kan fixas om du vill kolla på det? Tack för hjälpen mvh basso.

Eucitzen

Markasit är en slags låg temperaturs variant av pyrit. Så det är mycket möjligt det är markasit, även om jag mer associerar den med sedimentära bergarter.

Hahah! Ja, detta med bilder i böcker är bedrägeri. Det handlar ju nästan alltid om perfekta kristaller.

ang. bilder, om du känner för det så kan jag kolla på dom när jag har tid/lust.