Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Val av pump? hur tänker man? HJÄLP!

Startat av ultralasse (Lars Langö ), 14 Maj, 2013, 16:25:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

klyvar

När det gäller en ejektor så handlar det i princip om att få så mycket av pumpmotorns energi ner i ejektorn. Så man kan välja att anpassa ejektorn till pumpen eller pumpen till ejektorn. För att göra en egen tryckkurva kan man mäta hur mycket pumpen pumpar vid olika tryck eftersom trycket gör vi senare om till hastighet i ejektorn.

Beroende på hur stor pumpen är så kan man göra på olika sätt. enklast är att sätta en tryckmätare på ett T till utloppsslangen på pumpen och sedan enklast testa med lite olika diametrar på munstycken som man sätter i utloppet på slangen och sedan mäta hur många liter vid ett visst tryck. för att få ett värde att jämföra med multiplicerar man tryck och antalet liter.

När du har sett vilken munstycksdiameter som är bäst för din pump så vet du med andra ord också vilken munstycksdiameter du ska ha i din ejektor.

Enligt min erfarenhet så är många pumpar konstruerade för att vara mest effektiva vid ganska höga tryck. Vilket gör att hastigheten på vattenstrålen in i ejektorn blir ganska hög. Vilket i sin tur gör att ejektorkonstruktionen med tillhörande diffusor inte kan göras för kort eftersom vattenstrålens energi inte hinner att överföras till vattenpelaren med grus som man vill pumpa.

En 1,2 hkr tanakapump klarar en 2"  med ca 1,8 meter slang enligt egen erfarenhet. Vilket innebär teoretiskt att i princip skulle man kunna bygga en 4" med en 5 hkr pump om allt var rätt avpassat. Nu är det lite annorlunda i verkligheten eftersom man har längre slang på en 4" och man dessutom suger betydligt större stenar i en 4" än en 2". Men det ger ändå en indikation om att det kan finnas plats för förbättringar i många av de konstruktioner som säljs idag.

Att stå med en högtryckspump på en high banker i vattenbrynet är inte det optimala som många säkert förstår. Problemet är att det inte finns mycket annat att välja när det gäller motordrivna pumpar.

BASSO

Tror du att man kan utnytja pumpens kraft bättre genom att kombinera power jet och nozzel jet principerna på samma slang, allså en injektor i munstycket och en längre upp på slangen innan flairen? Om detta funkar så borde det eliminerar det problemet med tappat sug om munstycket kommer ovanför ytan när power jet används. Skulle det vara någon vinst att ha flera men smalare injektorer i sugmunstycket, med flera strålar känns det som energiöverföringen borde gå snabbare=bättre sug eller blir summan av kardemumman alltid det samma? Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

klyvar

Nozzel jet har jag aldrig byggt någon så jag har ingen erfarenhet. Men jag gissar att en nozzel jet gör sitt arbete bäst på en liten dredge med relativt kort slang. För om man har väldigt hög fart på vattnet i munstycket in i ejektorn så finns det nog stor risk att man tappar effekt när man böjer slangen eftersom strålen då tappar sin energi mot slangväggarna istället för att överföra sin energi till vatten och gruset man vill pumpa.

Jag tror att på en liten dredge så vinner man ganska lite på att ha flera munstycken in. Jag har provat på en 2" men tycker inte det gjorde så stor skillnad. Utan det viktigaste tror jag är att anpassa pump och ejektor ihop.

Hur stor andel av pumpens effekt du får ner i ejektorn kan du räkna ut med hjälp av  antal liter multiplicerat med höjd (tryck). 70 liter per sekund och meter motsvarar ca en hkr. tänk på att 1 meter motsvarar 0,1 kg tryck. Stoppa in värdena i ett exel-ark så ser du ganska snart hur många procent av motorn effekt du lyckas använda med olika typer av munstycken.

Naturligtvis beror konstruktionen på andra faktorer också men ovanstående är det viktigaste enligt min erfarenhet.

burris

Citat från: erland82 skrivet 14 Maj, 2013, 20:04:19
Någon som fått tag i biltemas nya vattenpump. Verkar inte dum för det priset. 36 m3/h för 1699:-
Ska komma in under maj står det i katalogen.
Hörde att Biltemas pump inte får säljas p.g.a. att det är en ren kopia på en Hondapump. Kineserna har alltså plagierat pumpen rakt av, med andra ord patentintrång, så den pumpen kan vi nog tyvärr känna oss blåsta på om de inte gör några ändringar i den. Synd, för det var rätt prislapp på den.
Den som letar han söker.