Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Intressant guld/uran fyndighet Rompas, Finland

Startat av bjorne, 24 Augusti, 2013, 21:25:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bjorne

Satt och och kikade runt bland dom noterade juniorbolagen som härjar i norden och en fyndighet som verkar sticka ut är Mawsons fyndighet av guld och uran i Rompas Finland. Fyndigheten upptäcktes först 2008 och Mawson tog över 2010, ett väldigt stort område med fina spår, men man har mycket jobb framför sig innan fyndigheterna har kartlagts. Borrsektioner med 400g/t och dikesgrävning med i genomsnitt 200g/ton har rapporteras. Lite kul sätt att vaska guld 2,24 min in filmen.

GoranS

Dikesgrävning med SNITT på 200g/ton? Är det verkligen möjligt? Så om jag åker dit med en hjullastare och lyckas få upp en rejäl skopa jord, så ligger det ett kilo guld i den?  :o

a04andno

Är det en gieger-mätare de har på första framen eller? Kanske om Uranen avger radioaktiva partiklar.

mvh A

bjorne

Citat från: GoranS skrivet 24 Augusti, 2013, 23:53:48
Dikesgrävning med SNITT på 200g/ton? Är det verkligen möjligt? Så om jag åker dit med en hjullastare och lyckas få upp en rejäl skopa jord, så ligger det ett kilo guld i den?  :o

Tja i ett begränsat område verkar det vara det. På 5 liter hittade dom 5000 st guldkorn, rekord i Finland. Låter helt galet.
Citat från: a04andno skrivet 25 Augusti, 2013, 17:41:28
Är det en gieger-mätare de har på första framen eller? Kanske om Uranen avger radioaktiva partiklar.

mvh A

Ja det som är så fränt att få utslag med gieger-mätaren och gräva upp jord och voila guld.

a04andno

Coolt, jag har faktiskt en sådan liggandes. Beställde den på ebay för några år sedan för att kolla blåbetong i huset.

mvh A

a04andno

Undrar om de har något liknande SGU och bergsstaten i Finland så att man kan se inmutningar och ladda ner kartor mm.

mvh A