Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Enkel Fluid bed som verkar fungera

Startat av Fredward72, 04 April, 2020, 18:22:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredward72

Bara för att få leka lite med vatten.

Lär mig mera.
Ett litet test på en fluid bed.
Hittade mina 5st blyflagor jag lagt med och några guldkorn som fanns kvar i den sanden.
Biliga utbytbara 16mm  VPrör som jag lätt kan vrida, byta hålstorlek etc, julas vattenkopplingar och fördelare för
att reglera flödet etc

Nu drivs den av billigaste länspumpen , drog ca 30w vilket jag tycker var mycket men jag skall även prova vilken höjdnivåskillnad
som krävs för att få den att gå på självtryck från en bäck.

gangsing finne

Citat från: Fredward72 skrivet 04 April, 2020, 18:22:05
Bara för att få leka lite med vatten.

Lär mig mera.
Ett litet test på en fluid bed.
Hittade mina 5st blyflagor jag lagt med och några guldkorn som fanns kvar i den sanden.
Biliga utbytbara 16mm  VPrör som jag lätt kan vrida, byta hålstorlek etc, julas vattenkopplingar och fördelare för
att reglera flödet etc

Nu drivs den av billigaste länspumpen , drog ca 30w vilket jag tycker var mycket men jag skall även prova vilken höjdnivåskillnad
som krävs för att få den att gå på självtryck från en bäck.

Kan du lägga ut en video? .intressan manick ....vill veta mer hur den funkar.
vaska stället först innan du gräver

Fredward72

Lade med video med i första inlägget.
Som en blå länk. (hoppas den syns för andra med)

Insåg under natten att 40Watt inte blir några problem. ;-) med ca 10Wh i varje 18650 cell
så räcker ett litet batteripack ganska länge.

Adde Stensfors

[/quote]

Man pumpar in vatten underifrån för att hålla koncentratet i rörelse. Guldet lägger sig ner i botten ändå men det lättare materialet åker ut över kanten så småningom.. La ur några bilder på en fluid bed ränna på min FB sida om du vill titta.. Min ränna behöver ingen pump, den är självförsörjande :-D  https://www.facebook.com/dragan.arsovski.16/posts/3355248381171240?notif_id=1586077255255105&notif_t=feedback_reaction_generic

gangsing finne

Citat från: Adde Stensfors skrivet 05 April, 2020, 10:11:42

Man pumpar in vatten underifrån för att hålla koncentratet i rörelse. Guldet lägger sig ner i botten ändå men det lättare materialet åker ut över kanten så småningom.. La ur några bilder på en fluid bed ränna på min FB sida om du vill titta.. Min ränna behöver ingen pump, den är självförsörjande :-D  https://www.facebook.com/dragan.arsovski.16/posts/3355248381171240?notif_id=1586077255255105&notif_t=feedback_reaction_generic
[/quote]

Har int fb ....

Adde Stensfors

Skaffa FB, mycket information om guldvaskning i olika guldvaskargrupper från hela världen

Fredward72

Har kollat en del på de bärbara fluid-boxes som finns ute i världen.

Evolution:-)

1. Först kom de som hade svart låda utan möjlighet att ta loss gruslådan. Man lyfte bort hela rännan.
2. Sedan kom någon och gjorde en genomskinlig låda så  man kunde se hur pass bra bädden fungerade
3. Ytterligare senare kom någon på att man kunde ha en genomskinlig låda som går att ta bort så rännan kan ligga kvar..
Kanske inte just i den ordningen ;-) men varianterna finns

Jag funderade först på att bygga en sådan för den går ned i min ryggsäck men insåg genast att jag ville veta frågan lite mer om frågor som:
"Blir det alltid rätt flöde ut ur de små hålen i rören jämfört med olika flöden i klassificeringsbädden för att spola bort stora gruset?"
"Hur mycket flöde vill man ha från hålen till bädden och hur mycket vatten vill man låta spola genom bädden efter klassificeringen?"

Kände att det inte fanns något sätt att balansera flödena kontrollerat var för sig.
Kanske löser sig själv och inte är så känsligt?  ...men som novis ville jag kunna labba mer.
Så denna konstruktion jag gjorde blev ett svar

Kan givetvis koppla ett lätt 1" plaströr till min och lägga en bit upp i bäcken.
Fortfarande kan jag då ändra intagshöjden och få olika tryck samt balansera mina olika rör.
Det blir att testa det med under året.

/Fredrik

gangsing finne

Citat från: Fredward72 skrivet 06 April, 2020, 08:52:51

1. Först kom de som hade svart låda utan möjlighet att ta loss gruslådan. Man lyfte bort hela rännan.
2. Sedan kom någon och gjorde en genomskinlig låda så  man kunde se hur pass bra bädden fungerade
3. Ytterligare senare kom någon på att man kunde ha en genomskinlig låda som går att ta bort så rännan kan ligga kvar..

Jag funderade först på att bygga en sådan för den går ned i min ryggsäck men insåg genast att jag ville veta frågan lite mer om frågor som:
"Blir det alltid rätt flöde ut ur de små hålen i rören jämfört med olika flöden i klassificeringsbädden för att spola bort stora gruset?"
"Hur mycket flöde vill man ha från hålen till bädden och hur mycket vatten vill man låta spola genom bädden efter klassificeringen?"

Kände att det inte fanns något sätt att balansera flödena kontrollerat var för sig.
Kanske löser sig själv och inte är så känsligt?  ...men som novis ville jag kunna labba mer.

Kan givetvis koppla ett lätt 1" plaströr till min och lägga en bit upp i bäcken.
Fortfarande kan jag då ändra intagshöjden och få olika tryck samt balansera mina olika rör.

/Fredrik

Det värkar som du har tänk på saken från alla kanter länge....en uppfinnare .men jag får inte tag på tråden......du kan inte lägga ut manicken på tuben och sedan lägga ut länken här?

gangsing finne

Citat från: gangsing finne skrivet 10 April, 2020, 11:02:16
Citat från: Fredward72 skrivet 06 April, 2020, 08:52:51

/Fredrik

Det värkar som du har tänk på saken från alla kanter länge....en uppfinnare .men jag får inte tag på tråden......du kan inte lägga ut manicken på tuben och sedan lägga ut länken här?

Nu fick jag upp videon!!

Jag ser inte hur materialet går ut baljan.du skulle kunna ha ställbar kant så att gruset går ur mens guldet går ner...