Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Värdelöst kan också vara vackert!

Startat av Mattias Cederwall, 16 Juni, 2018, 19:58:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mattias Cederwall

Hej!

Vanligtvis så brukar jag försöka göra mig av med de stenar som ser ut att innehålla samma typ av mineraler som de jag redan har samlat på mig men då och då så hittar jag en sten som jag tycker är attraktiv, underlig eller vacker trots att den kanske egentligen inte är något speciellt alls.

Skulle gärna se flera sådana fynd så tänkte att jag skulle starta en tråd  :)

Börjar med denna:

Gillar starkt hur kattguldet är placerat. Där det tränger upp ur den genomskinliga kvartsen, längst kanten av den, där det verkar vara blandat i kvartskristallerna, i kontrasten emot det svarta och de olika storlekarna på kristallerna.

Mattias Cederwall

Vet inte om det är någon som spelar fotboll eller nån som åker snowboard, men tyckter formationen är bra underlig iaf  :)

Mattias Cederwall

Och denna, vette tusan vad det är, haft det på flera stenar jag hittat och de allra flesta ser ut som den till vänster i bild.
Verkar nästintill vara självlysande. Jag lutar åt att tro att det måste vara något organiskt men vette tusan  :P

Mattias Cederwall

Jag kan inte vara den enda som hittat något sånt här, kom igen nu :)

Dagen jag insåg att Pride existerat bra mkt längre än sen 1966. (Det är insidan på ngt som ser ut som detta fast mer oxiderat: http://bedrockfossils.com/seno.html)

Mattias Cederwall

Och dagen jag googla "Gold on pyrite"... (http://www.geology.neab.net/locality/bjorkdal.htm#GOLD)
Kanske inte värdelöst, men blev bra chockad när jag drog upp mikroskopet från de vanliga x20-x35 till x200 och förstod varför kattguldet såg fel ut i färg.  :P

Mattias Cederwall

Magnetit (Svart järnoxid) med olika typer av kis.
Stenen var ca 3.5cm hög, skapligt rund, med en diameter på 4-4.5 cm och vägde 250g innan jag delade den på två.

Mattias Cederwall

Hade gärna fått vara lite gulare och mindre kantigt men fint att se på iaf  ;)

Magnetit

Lånar tråd lite ✌
Kanske helt värdelösa , men det är i denna form jag ÄLSKAR alla olika stenar jag samlar på mig , De får gärna innehålla flera olika sulfid/mineral/bergarter , då är dom som vackrast , får alltid ett litet " ånger hugg " i kroppen när jag tänker att jag måste krossa eller använda lite syra för att ens ha en chans att fastgöra vad dom innehåller egentligen😑.

Dessa stuff är tagna i närheten av en koppargruva ( i jakt på guld )
Tack för ordet ( och tråden 😁👍)
/ M
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Eucitzen

Kan bara hålla med. Jag slipar gärna lite "värdelösa" mineral och bergarter för att se dem slipade.
Här en kopparkis:
[mmg]1151[/mmg]
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.