Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad sjutton är detta för sten?

Startat av Drakhonan, 29 April, 2018, 06:10:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Drakhonan

Lite lite magnetisk.
Sista bilden är en lite mindre likadan sten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

GuldUgglan

För att kunna se vad en sten innehåller krävs att man knackar loss en bit för att få en färsk brottyta att titta på.
Dessutom är det alltid vanskligt att avgöra på foto.

Det finns två mineral som är magnetiska (påverkar en magnet). Det är magnetit och magnetkis, så troligen innehåller ditt stenblock något av de mineralen i större eller mindre mängder.

Välkommen till Guldforum förresten!  :)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Drakhonan

Såg först nu att fotona blev lattjo.  Men det kanske finns nån i Ädelfors som är duktig på att avgöra vad för ngt det är om man tar med sig en mindre likadan sten. Tyvärr äger jag ingen bergkross[emoji16]  men det kanske går att få loss /dela på ngt annat vis.[emoji848]
Tackar så mkt @GuldUgglan
Citat från: GuldUgglan skrivet 05 Maj, 2018, 23:20:34
För att kunna se vad en sten innehåller krävs att man knackar loss en bit för att få en färsk brottyta att titta på.
Dessutom är det alltid vanskligt att avgöra på foto.

Det finns två mineral som är magnetiska (påverkar en magnet). Det är magnetit och magnetkis, så troligen innehåller ditt stenblock något av de mineralen i större eller mindre mängder.

Välkommen till Guldforum förresten!  :)

johanssonsan

Handbok för mineraljägare kan vara till hjälp att identifiera stenen. Följ schemat så kommer du närmare gåtan.

https://www.sgu.se/om-sgu/evenemang/genomforda-evenemang/mineraljakten/vagledning-for-mineraljagare/

Drakhonan

Tackar. Verkar bli intressant läsning.[emoji4]
Citat från: johanssonsan skrivet 06 Maj, 2018, 06:51:16
Handbok för mineraljägare kan vara till hjälp att identifiera stenen. Följ schemat så kommer du närmare gåtan.

https://www.sgu.se/om-sgu/evenemang/genomforda-evenemang/mineraljakten/vagledning-for-mineraljagare/