Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Info från geologins dag

Startat av iller, 13 September, 2017, 19:12:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

iller

Var på geologins dag som vanligt uppe i Boliden. Där pratade jag med en expert på jordavlagringar osv.

Det jag fick reda på är att de flesta avlagringar inte rört sig mer än 500m till 3km, så hittar man guld är det oftast inte flyttat direkt långt. Finns dock såklart undantag och kan vara så långt som upp till 80 mil. Han sa även att han hade fokuserat på isälvsavlagringar då det som vi vet är sorterat material, även om det såklart även kan finnas guld i morän.

Slut på medellandet :D

Eucitzen

Kasta in det på guldwikin för framtida referens!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

iller

Citat från: Eucitzen skrivet 14 September, 2017, 19:20:03

Gör du det.. jag är sämst på wiki :D

Eucitzen

Citat från: iller skrivet 22 September, 2017, 18:40:37

Ids inte, har fått nog av wikin för i år. :))

gangsing finne

Citat från: iller skrivet 13 September, 2017, 19:12:04
Var på geologins dag som vanligt uppe i Boliden. Där pratade jag med en expert på jordavlagringar osv.

Det jag fick reda på är att de flesta avlagringar inte rört sig mer än 500m till 3km, så hittar man guld är det oftast inte flyttat direkt långt. Finns dock såklart undantag och kan vara så långt som upp till 80 mil. Han sa även att han hade fokuserat på isälvsavlagringar då det som vi vet är sorterat material, även om det såklart även kan finnas guld i morän.

Slut på medellandet :D

Jajjemensan ....bolidensten ,stora block/blockar har man hittat här på ar sia vattne på gangsmål .
vaska stället först innan du gräver

Eucitzen

Citat från: iller skrivet 22 September, 2017, 18:40:37

Hahha, jag såg att jag redan kastat in liknande information för länge sedan i guldwikin, om istiden.
:))