Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Träränna

Startat av HANNU, 08 September, 2016, 14:08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 04 Februari, 2017, 09:05:24
Citat från: johanssonsan skrivet 13 Januari, 2017, 08:56:09
Citat från: Osmiridium skrivet 12 Januari, 2017, 19:13:13
Det läskiga med HB är ju att du kan spola bort den 10cm breda nuggeten på över 100 gram som faktiskt kan ligga och vänta där vi ska gräva... :) Jag planerar också en långränna men en i aluminium istället. Det finns ju olika varianter!

Men man vill inte missa sitt livs fynd för att det inte gick ner emellan spjälorna...  :))

Nuggets tar man redan i hoppern.

Typ Så här tänkte jag i mitt skakbord, sträckmetall och någon slags miners moss /gummimatta. Det guld som stannar det stannar och samtidigt skrubbas stenarna rena mot sträckmetallen.
Tager tacksamt emot era synpunkter :)
Frågan är om inte bordet skulle vara ocillerande istället för skakande, hade nog behållt guldet bättre??
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Den videon har jag tittat på flera gånger. Är från den där jag fick iden att vika gallret och ha hopern i våg. Precis som @Johanssonssan sa, att man skall ha inredning även i hopern, och framförallt en vänd räffla, som han i filmen. Sedan blir det ju förstås lite handarbete med stenar och annat, jämfört med att ha hopern ståendes, där man har noll kontroll över det som spolas bort. 
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Bra banker ,verkligen genomtänkt .
Hmm..Men vad betyder ocillerande ?undrar en gangsing finne....
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 04 Februari, 2017, 10:44:45
med ocillerande menar jag att bordet inte skakar upp och ner utan skakar i sidled. En del har det i sina "sluiceboxar"

Grävmaskinisten

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 04 Februari, 2017, 10:57:02
Citat från: gangsing finne skrivet 04 Februari, 2017, 10:44:45
med ocillerande menar jag att bordet inte skakar upp och ner utan skakar i sidled. En del har det i sina "sluiceboxar"
Typ så här

gangsing finne

Min synpunkt är den att det är bättre upp o ner .
Fördelen som jag ser det.

1.streckmetall maskorna behålls bättre öppna.
2.tror att varan blandas /tvättas bättre.
3.varan kommer ut fortare .

gangsing finne

Du kan ju ha med dig olika höga stopplister som stoppar stora guldklimpar o rinna ut ...

gangsing finne

Kom på nyss att du man kan ju tänkasig ha streckgaller med stor maskdimension ,tex över 20mm hål.....kanske det då inte behövs någon stopplist...hmm...

Osmiridium

Citat från: gangsing finne skrivet 04 Februari, 2017, 13:21:29
Kom på nyss att du man kan ju tänkasig ha streckgaller med stor maskdimension ,tex över 20mm hål.....kanske det då inte behövs någon stopplist...hmm...

Jag har tänkt i samma banor, tänkte skaffa alu-sträckmetall med en av de största maskstorlekarna som finns och se vad man kan göra med den! Det finns 76x34 mm (bredd/höjd på maskan) och 115x44 mm hos företaget jag tittar på. Det borde vara möjligt att få utbyte av lite större material i dem, tycker jag :)