Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

nyfiken

Startat av Erra, 16 Mars, 2013, 18:35:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erra

Hej alla glada vaskare :)  Vad skall jag tänka på och hur går jag till väga om jag vill prova på lite guldvaskning, utan att göra mig skylldig till lagbrott. Jag är en naturmänniska och vistas där titt som ofta och då oftast med metspö eller liknande i handen. Jag bor ju i ett område i Begslagen där guldvaskning har bedrivits under lång tid, men har alldrig själv tidigare provat på det trots att jag faktiskt äger en vaskpanna. Jag måste medge att mitt absoluta favoritprogram på TV har varit Gold Rush som jag inte ville missa ett endaste avsnitt av, och det är nog den största insprerationskällan till min nyvunna nyfikenhet för guldvaskning. Frågan är, är jag skyldig att göra en inmutning innan jag vaskar första pannan, eller kan man göra ett " test" först. Jag har en rad intressanta ställen jag skulle kunna tänka mig att undersöka närmare.  Jag är väl inte så mycket för dom mer tillrättalagda vasktillfällena som arrangeras runtomkring, nej jag vill ut i dom djupa skogarna och upptäcka detta på egen hand.  Tacksam för svar

Daniel

Vaska med panna kan du göra inom allemansrätten. Snygga till efter dig bara så det inte ser ut som värsta mullvadsrejset.
Gräv igenom forumet, surfa youtube och googla lite så är du mer än väl förberedd.

Lycka till
It's out there... somewhere.

iller

kolla bergsstatens webbsida också, där finns en hel del info.

johanssonsan

Välkommen till forumet Erra. Härligt att drabbas av febern.... Nu väntar vi bara på lämpligare väder och dina rapporter från dom stora skogarna.
Som Daniel skriver, allemansrätten och undvik redan inmutat område.  8)

Erra

Finns ju så otroligt mycket mystik runt hela grejjen med guld. Och varför inte kombinera fisket med det som döljer sig nere på botten av våra strömmar, bäckar och åar. Måste samtidigt medge att jag kanske inte har rätta tålamodet för detta, men spänningen finns ju där på samma sätt som med fisket, jag manar att så länge jag har den agnade kroken i vattnet så finns ju faktiskt chansen att man får fisk, detsamma om jag nu har vaskpannan i vattnet fylld med grus, ja då  kan man ju faktiskt vaska fram ett och annat guldkorn. Jag är ju inte naiv och lever tron att det kommer att vaskas fram kilovis med guldskatter, men det kan ju bli en kul och spännande hobby med guldkant ;D

johanssonsan

Har hänt mig mer än en gång att fisket har slagit helt slint. Det vill sig bara inte trots både fluga och mask framför näsan på fisken.
Har då plockat fram vaskpannan istället. Bra vaskställen är där öringen gärna står.
Kanske bakom en sten. I en grop eller där vattnet annars ger mindre tryck och fisken får vila. Där finns större chans att finna vaskguld. Guldet faller ur där trycket släpper.

Särskilt tydligt i oreglerade vatten där skillnaden på vår och sommarvatten är stor.
Grovt grus i innerkurvor är hett. Och alltid gäller - guld är där du finner det.

Infaustus

Hej och välkommen,Kul med flera här i från trakten,jag bor i Grängesberg så behöver du hjälp med något så är det bara att slänga iväg ett meddelande.
Go big or go home.