Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Dredge verkar vara en hit.

Startat av johanssonsan, 15 Mars, 2016, 19:34:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Betalar sig på en månad.   :o  Dedu Beets

GoranS

betalar sig säkert av på en månad...om man har marken förstås. allt som kunnat dredgas där borta med enkelhet har väl redan gjorts det för länge sen. Utöver kostnaden för maskinen så tillkommer ju markkostnaden/leasing/provisioner, uppstartskostnader samt förstås transporten av dredgen. Jag tror det finns en anledning till att dredgarna övergavs där borta i takt med att maskingrävare och dumprar utvecklades...

iller

Citat från: GoranS skrivet 15 Mars, 2016, 19:51:39
betalar sig säkert av på en månad...om man har marken förstås. allt som kunnat dredgas där borta med enkelhet har väl redan gjorts det för länge sen. Utöver kostnaden för maskinen så tillkommer ju markkostnaden/leasing/provisioner, uppstartskostnader samt förstås transporten av dredgen. Jag tror det finns en anledning till att dredgarna övergavs där borta i takt med att maskingrävare och dumprar utvecklades...

Ja priset på guld gick ner så det blev för dyrt att utvinna :)

Bothner(Kenneth)

Ni hörde väl vad Tony Beets sa; de som kör dumprar får 10-20% vinst. Med dredgar 50%! För höga maskin och bränslekostnader. Sen börjar miljökraven bli hårdare även där.

GoranS

Jag är skeptisk. Tony Beets sa också att han var den enda i nordamerika som hade en fungerande dredge så frågan är hur säkra jämförelsetalen är. Räknade han in kostnaden för en himla massa arbetare som som ägnade en hel säsong åt att flytta dredgen, eller började han räkna från att den var färdigmonterad året efter? Dessutom använder ju Tony en hel drös maskiner - grävare för att manövrera dredgen, bulldozer för markarbeten, ytterligare maskiner och lastbilar för att reglera vatten"bassängerna" och så vidare. Men när han presenterar kalkylen framför kamerorna berättar han bara hur lite bränsle självaste dredgen drar och menar på att resten är vinst.

/den evige glädjedödaren

klyvar

Med en stor dredge så slipper man att transporten för massorna som ska vaskas. Man slipper även maskinen vid vaskningen. Bandaren som används för att ta bort det översta lagret måste användas i vilket fall som helst.

Tror absolut det är en fördel att ha vaskningen så nära där massorna med guldet finns. Sedan kanske det hade varit lättare att ha en stor grävare på flotten istället för nuvarande skopor. För jag tänka mig att det är svårt att ta guldet närmst berggrunden utan en vanlig grävare.