Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Deadlinepanik! Hjälp med översättning av Yukon Gold

Startat av simonsimon, 11 Oktober, 2015, 07:10:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

simonsimon

Hej allihop!

Sitter här med en översättning av tv-serien Yukon Gold som är fullständigt späckad med teknisk jargong. Kanske att någon här på forumet känner för att hjälpa till? Min deadline är kl 8 nu på tisdag morgon (den 11:e), vilket ju i praktiken betyder måndag kväll.

De ord som är viktigast eftersom de används konstant är "a sluice plant", "a cut", "to strip" och "the pay dirt".

Här kommer mina bryderier och hur jag har försökt lösa dem.

"sluice plant" - vaskningsmaskin?
"floating plant" - flytande vaskningsmaskin?

"cut" - brytning? gruva? brytställe? (ställe där man tillfälligt bryter guld)
"The first cut of the season" - säsongens första brytning?
"mine out this cut" - bryta färdigt här?

"pay dirt" - guldhaltig jord?
"strip" - skrapa?
"stripping the cut"?
"Nika strips down to pay dirt" - Nika skrapar sig fram till guldet?

"mine hand" - gruvarbetare? Det här gäller en medlem av ett litet lag.
"Mine hand Charles feeds the sluice plant" - Gruvarbetaren Charles fyller på vaskrännan?

"screen deck" - siktdäck?

"boil box" - (traps designed to catch heavier material)

Hälsningar

Simon

BrianIce

Så Yukon Gold kommer på TV i Sveala. Sweeet!Här är en tråd med lite översättningar iaf
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=1699.0
hoppas det hjälper lite. Inte helt enkelt med svenska ord för allt de häver ur sig.

Ett alternativ är om du kan få tag i ett svensktextat  avsnitt av Gold Rush (jag har iaf för mig att jag sett det textat, men lite osäker, man är ju ganska van vid engelska så ibland tänker man inte på om det är textat eller inte) , så kan du hålla ungefär samma terminologi. Såg tyvärr att Discovery inte sänder det i Sverige just nu. Är det för Discovery du översätter borde det väl gå att  få tag i ett avsnitt (senaste säsongen so,m går att få tag i rekommenderas). Är det en annan kanal kanske det finns samarbete mellan kanalerna? Eller någon annan guldgrävarserie som din kanal har visat.

En liten motfråga: hur lång tid tar det att texta ett avsnitt? Vore intressant att veta

/Brian
I lurk, Therefore I am

BrianIce

kanal 9 har serien gold divers i sitt premiumutbud, kanske kan ge svar på några av uttrycken
http://www.kanal9play.se/program/545306008
I lurk, Therefore I am

Gruvfogden

Många av orden har vedertagna svenska översättningar. Dock är en del av dessa orden förbehållna för gruvbrytning i berg. Men här kommer mina förslag:

"sluice plant" -(egentlig mening anrikningsverk) bättre term när det gäller alluvial utvinning är VASKVERK
"floating plant" - FLYTANDE VASKVERK

"cut" - den tekninskt rätt och vedertagna benämningen är SCHAKT.
"The first cut of the season" - Första schakten/schaktet för säsongen
"mine out this cut" - Svårare att få till en korrekt översättning, men här kommer några bra alternativ. Gräva ur detta schaktet/denna schakten. Tömma denna/detta schakten/schaktet. Göra färdigt denna/detta schakten/schaktet. Den sista av dessa gillar jag själv bäst.

"pay dirt" - egentlig mening är MALM. Jord är fel då guldet inte ligger i jorden utan i moränen eller isälvsavlagringarna. Problemet är att många endast ser BERG som MALM, detta är dock fel.
"strip" - korrekt term är jordavrymma eller den nu mer vanligare termen täcka av eller avtäcka. Täcka av jorden är det jag använder mig av.
"stripping the cut" Täcka av schaktet/schakten låter kanske lite fel, men rent tekniskt är det rätt. "He´s stripping the cut" - Han täcker av för att kunna starta schaktet/schakten. Då har man förklaringen med i samma mening.
"Nika strips down to pay dirt" - Nika täcker av malmen????

"mine hand" - gruvarbetare? Det här gäller en medlem av ett litet lag.
"Mine hand Charles feeds the sluice plant" - Gruvarbetaren Charles (eller bara Charles) matar vaskverket.

"screen deck" - siktdäck är förvisso rätt men i Sverige kallar vi det för sorteringsverk. Siktdäcket är bara en liten del av sorteringsverket.

"boil box" - (traps designed to catch heavier material) En svårare översättning detta men det syftar till den del där man matar i materialet i vaskverket. Har faktiskt ingen bra översättning här.

Hoppas detta hjälper dig.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Har någon kommentar till den utomordentliga översättningen av Fogden. Själv ser jag paydirt som guldförande grus.
Malm som den del av berg som innehåller utvinningsbar mineral. Därför är guldförande grus mer korrekt eftersom Yukon Gold inte bryter någon gruva i berget. Man tvättar/sorterar guldförande grus i vaskverk.
"stripping the cut" = avtäcka schaktet.
"Nika strips down to pay dirt" = Nika avtäcker ner till det guldförande gruset.
"Mine hand Charles feeds the sluice plant" = Medhjälparen Charles matar vaskverket.

Annars ser jag paydirt som vedertaget även på svenska. Kan ses som "belönande grus".

Bothner(Kenneth)

Jag skulle inte rekommendera att titta på gamla översättningar eftersom de ofta har mer felaktiga ord än du själv föreslår. Förslag: Boilerbox/tvättdelen (delen av anläggningen med vilken storlek som helst där morän och grus tvättas) vanligt folk vill ju kunna förstå. .
Nika cuts/strips down to...Nika rensar ner till. ..gräver bort värdelöst lager.

simonsimon

Ett jättestort tack till er alla för hjälpen och de jättesnabba svaren! Jag tror att jag fick svar på det mesta där.

Helt rätt att man inte alltid kan lita på tidigare översättningar, för det är inte alltid lätt att få tag på den här informationen.

Avsnittet i fråga kommer på National Geographic HD, men när har jag ingen aning om!
Någon frågade hur lång tid det tar att översätta. Det är väldigt olika beroende på programtyp. När det är drama är det inte lika tätt i dialogen. När det gäller program som det här är det ofta snabba klipp och mycket jargong, så då kan det ta två dagar att få till ett avsnitt!

simonsimon

Hej igen! En till hade visst smugit sig in - "top mats".

Det här är en del av siktverket som jag förstår det. De klagar på att de inte hittar något guld och har "empty top mats".

Låter detta bekant?

Boppster

Apropå top mats och att ingen annan svarat än. De brukar inte benämnas som annat än mattor här på forumet men kanske vaskmattor och i ditt fall "övre vaskmattor. " Det är de som sitter först, högst upp så att säga och där det mesta guldet borde stanna. Om de är tomma så bör det inte finnas nåt  längre på övriga mattor. Jag är dock ganska ny här på forumet så det kan komma bättre svar.

Gruvfogden

Det stämmer mycket riktigt som Boppster säger. Det mesta av guldet avsätts överst i rännan och därför kullar man oftast den övre delen av rännan för att se om något guld finns där.

Överdelen eller övre fällorna/mattorna tycker jag låter som en bra översättning. Bra beskrivet av Boppster.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

simonsimon

Eucitzen

Tycker du har fått bra tips.

Gällande malm och paydirt.
Rent tekniskt är en (mineralfyndighet) som är (ekonomiskt) värd att bryta malm. :D

"Stripping the cut" skulle även kunna översättas "Blotta malmen (i schaktet?)" i min mening.
Även om det inte är tekniskt korrekt; vilket fogdens svar är. Man tar helt enkelt bort överliggande jord.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Snubblade på den här tråden.. och tänkte på hur irriterad man varit flera gånger.
Översättningen på bland annat Gold Rush har varit katastrof ibland tycker jag.
Inte bara rent tekniska prylar utan även t.ex maskinparken.. grävmaskin, hjullastare, schaktmaskin osv.. Och en skopa är inte en "hink" (bucket).
Lite insatt bör ju översättarna vara kan man tycka.
Snöskotrar/delar brukar också få skumma översättningar t.ex drivmattan/bandet har jag sett översatt till "drivremmen" vilket ju är en helt annan del som kanske bäst benämns som variatorrem.
Nää..som sagt bättring hos vissa översättare.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.