Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stenar med guld.

Startat av Busis, 21 Augusti, 2015, 16:26:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Busis

Hejsan.
Ny här på forumet och kom nyligen hem från semester med familjen.
Besökte en gammal nedlagd guldgruva som vi hittade massa stenar i.
Gruvan lades ner för ca tio år sedan och efter de så har de gjorts många provborrningar i området, då man vill starta upp gruvan igen, dock är de en dispyt med lokalbefolkningen som inte vill ha någon gruva där.

Och nu till min fråga. Är de guld i stenarna som vi hittat?  ;D vi har stenar med olika former av "guld" på, stenar med guldigt glitter, stenar med klumpar av "guld", stenar med flagor av "guld" osv. Vad tror ni?

GuldUgglan

Det mesta som syns är med största sannolikhet svavelkis (pyrit).  Guld kan finnas bundet i svavelkisen men också som korn i stenarna. Oftast så smått att det knappt är synligt för ögat..

Du kan krossa stenarna och vaska koncentratet..
Välkommen hit!
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Det där är nog kopparkis. Får man fråga vilken gruva ni var i?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

tedher

kan de va i hälsingland? hoho
i dig gold

Busis

De var en gruva i Norge. Hur vet man vad som är guld när man krossar och vaskar? Alltså antar att kislet också blir till "guldsmulor".

Önskde såklart att de ska vara äkta guld  :P när de är hittat i en guldgruva.  ;) önsketänkande.  :D

GuldUgglan

Skillnaden mellan kopparkis och svavelkis avgörs lättast med en kniv. Kopparkis är så mjukt att det går att repa.  Svavelkis är hårdare.
Guldet vaskar du fram i en panna. Guldet är så tungt så det ligger still längst ner om det nu finns där.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Guldbob

Det är ganska enkelt att sortera ut tunga saker med en vaskpanna.
Guld är jäkligt tungt, nästan dubbelt mot Bly. Pyrit väger knappt hälften av vad Bly väger och förekommer oftast som tunna flagor.
Skaffar du dig en m/68:a så ligger bara de tyngsta mineralerna kvar, lättare material sköljs ut, kvar är bara intressant material att köra i vaskpannan.
Guld är en metall och kan smidas beter sig lite som bly, krossas inte. Pyrit etc krackelerar, krossas till pulver.
Tji batteri, fyller på i morgon
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Jag har haft svavelkis som är nästintill lika tungt som guld i pannan,  så lätt är det inte alla gånger
Flagor håller jag inte heller riktigt med om.. Oftast ser jag svavelkis i någon kristall form.. Kubiska eller liknande kantiga korn.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=3361.msg29919#msg29919

Busis

Tack för bra svar och länk till bra tråd!

Plockade en hel del stenar. Och vissa verkar vara del av deras provborrningar. På några av stenarna ser man koppar och guld som skimrar lite i lila, kopparrör då vad jag förstår. Sen på andra stenar är de inte alls lila eller koppar, utan bara "guld". Repas inte med kniv eller smulas. De är också intressant, då olika stenar har olika färg på guldet, vissa är ljusare färgade än andra, typ ljusgult guld och mörkare gult guld.

Ingen som har någon bra bild på en sten med äkta guld i?

När ni vaskar, krossar ni stenarna till grus/sand och sen vaskar?

Har mycket att lära mig känner jag, men sånt här var väldigt spännande  :D

GuldUgglan

Bläddra här på forumet så hittar du mycket bilder på guld. Riktigt guld "glittrar" inte. Guld ser ut som guld från alla vinklar. Skugga med handen så ska det fortfarande lysa guldgult. Svavelkis (pyrit) har en mer mässinggul färg ibland dragning mot silver. Kopparkis kan vara mässinggul till kopparröd. Är det silvrigt till bronsfärgat kan det vara magnetkis som är svagt magnetiskt (testa med magnet) större bitar av guld kan man testa dra mot oglaserat porslin (el propp),
streckfärgen på guld är guld. Blir det svart eller svartgrönt så är det annat.. Kopparkis eller svavelkis oftast. Blänker det i regnbågens alla färger är det inte heller guld.
Riktigt guld är mjukt och smidbart. Repas det inte med kniv så är det svavelkis 
Bläddra här på forumet..finns massor med info  :)