Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Nybörjartips?

Startat av plaza, 09 Juni, 2015, 16:31:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

plaza

Tänkte prova att vaska lite guld i sommar, i norrländska småbäckar. Kommer ihåg att jag provade med farfar för 100 år sedan, det är jag minns var att det var väldigt stenigt och väldigt svårt att komma åt bra material att vaska ur. Frågan är om man kommer åt tillräckligt bra genom att använda en korp och bända bort stenarna eller om man ska satsa på någon form av dredge och suga runt stenarna.
Sådana bazookas man rensar avlopp med kanske man kan använda? min fysik är det  inget fel på, skulle bara vara kul att hitta lite guld om än så lite. Hur kan man tänka? Tacksam för tips o hjälp.

7up

Välkommen. Börja enkelt och bygg på i efterhand. Kanske en panna/ränna och spett till att börja med. Lycka till.

Gruvfogden

Vart i Norrland håller du hus?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

plaza

Tack!
Både panna och ränna har jag och har även läst den litteratur som finns på biblioteket det känns bara så otroligt mycket lättare att suga upp material än att försöka gräva med spade tänker att det finaste blir kvar där nere då?
Jag kommer vara i Vuollerim-trakten.

Gruvfogden

Där i närheten finns det bra marker. Säg till om du vill ha lite tips.
Kommer själv vara på min inmutning utanför Gällivare 7-10 juli. Du är välkommen dit om du vill.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Hej och välkommen! Kul med fler Norrbottningar.
Både fyllhacka och hendersonpump fungerar ju bra för att komma åt gruset. Fyllhackan är nog det redskapet som används mest förutom en vanlig spade.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

NorthenJump

Woop woop !!
Äntligen en till i kommunen 😊
1000 tankar och 1 som blir verklighet !

plaza

Tack för bra tips, rätt utrustning känns som en bra början! skulle tro att jag är uppe samtidigt som dig fogden, bli inte förvånad om jag hör av mig lite närmare. Trevlig kväll på er