Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Svart på vitt om vad som gäller vid guldvaskning. Bergsstaten informerar.

Startat av Gruvfogden, 21 Juni, 2014, 16:56:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Äntligen har Bergsstaten gått ut med vad de anser vara tillåtet när det gäller guldvaskning. Observera att detta inte är en lag, utan snarare deras tolkning om vad som gäller. Men det är i alla fall ett bra riktmärke.

Behöver jag tillstånd för guldvaskning?
I normalfallet krävs det inte tillstånd enligt minerallagen för småskalig guldvaskning av hobbykaraktär. Undersökningstillstånd enligt minerallagen krävs om syftet med undersökningen är att påvisa en fyndighet av ett koncessionsmineral och att utröna dess sannolika ekonomiska värde och beskaffenhet. Tillstånd krävs dock endast i den mån undersökningsarbetet innebär intrång i markägarens eller annan rättsinnehavares rätt.
Beroende på var vaskning sker och på vilket sätt kan det dock krävas andra tillstånd, än enbart berörd markägares. Det förekommer att vattendrag har stränder och/eller bottnar känsliga för påverkan eller att det är skyddade vattendrag med restriktioner. Det kan därför vara klokt att höra sig för med länsstyrelsen innan man börjar.
Om det är fråga om mer storskalig vaskning med motordrivna vaskverk och grävmaskiner, kan det röra sig om sådan vattenverksamhet som är tillståndspliktig enligt 11 kap. miljöbalken. Även om så inte är fallet, kan en anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken behöva ske, om verksamheten innebär en väsentlig ändring av naturmiljön (och inte bara vattenverksamhetens inverkan på vattenförhållandena).

*edit* Notera att detta är vad bergsstaten anser utefter minerallagens perspektiv. Alltså inte utefter allemansrätt, miljörätt osv.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Skogsstyrelsens sida med markering för naturhänsyn.

https://minasidor.skogsstyrelsen.se/skogligagrunddatakarta/

iller

Hmm ska man tolka detta som att det är ok med HB och dredge?

Gruvfogden

Citat från: iller skrivet 22 Juni, 2014, 18:58:05
Hmm ska man tolka detta som att det är ok med HB och dredge?

Nej!!!! Detta är vad MINERALLAGEN säger. Och dessutom är dredge ett motoriserat grävredskap.
Miljöbalken och allemansrätten finns fortfarande.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

kornet

GuldUgglan

Citat från: kornet skrivet 26 April, 2015, 18:31:32
Vad innebär intrång i markägaren rätt?
tex.. Markägaren får gräva en grop på sin egen mark. Vill du gräva en grop där så kan du antingen få markägarens tillåtelse eller om du vill ha ensamrätt så kan du ta ifrån markägaren rätten att gräva gropen. Då behövs undersökningstillstånd. Då blir det ett intrång i markägarens rätt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

klyvar

Klart det är tillåtet att gräva en grop. Vem vill ha avföring på sin mark som inte är nergrävd.  :o

friluftsframjandet.se/guest/allemasratten-vad-far-man-gora

2.2 andra stycket ""annars gräver du en grop med din medhavda toalettspade""

Om du samtidigt kollar om det finns guld i gropen gör dig knappast till brottsling. Men gropen måste grävas igen.

GuldUgglan

Intrång i markägare och avföring.. tycker detta inlägget börjar spåra ut.. 8)
Och nej, jag vaskar inte guld.. jag tvättar bara gruset,
för att vaska guld måste man väl ha guld i pannan och det har jag ju inte..
Undrar hur många bortförklaringar man kan komma med och hur mycket som håller i rätten  8)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

klyvar

Tycker mer det spårar ur mer med alla konstiga regler som uppfinns av vissa  C:-). Det har väl i alla tider varit tillåtet att gräva en grop om man höljer den det är min ena poäng och inte avföringen. Tror ni i er vildaste fantasi att något barn blivit åtalat för dom grävt ett hål på stranden. Nej självklart inte!! Sunt förnuft och gräv och vaska en liten del av materialet ni grävt upp resten höljer ni tillbaka och jag lovar ingen kommer att bry sig. Oavsett vad andra på detta forum anser.

Min andra poäng är om det juridiskt är tillåtet att gräva en grop för det ena så är det naturligtvis också tillåtet att gräva en grop för det andra.

ermik

Citat från: klyvar skrivet 30 April, 2015, 13:36:51
Tycker mer det spårar ur mer med alla konstiga regler som uppfinns av vissa  C:-). Det har väl i alla tider varit tillåtet att gräva en grop om man höljer den det är min ena poäng och inte avföringen. Tror ni i er vildaste fantasi att något barn blivit åtalat för dom grävt ett hål på stranden. Nej självklart inte!! Sunt förnuft och gräv och vaska en liten del av materialet ni grävt upp resten höljer ni tillbaka och jag lovar ingen kommer att bry sig. Oavsett vad andra på detta forum anser.

Min andra poäng är om det juridiskt är tillåtet att gräva en grop för det ena så är det naturligtvis också tillåtet att gräva en grop för det andra.

Absolut, dock verkar det som att i takt med att hobbyn expanderar verkar fler och fler tycka att det borde väl vara helt ok att dredga ur den där fina bäcken, antar att det är någon form av balansgång som inte ska ut för långt på endera sidan.

GuldUgglan

I sista hand beror ju allt på markägaren gillar hen inte vad någon ställt till med så har hen ju lagen på sin sida. Skulle jag hitta en massa grävda gropar på mina tomter eller skogsmark så skulle jag kanske inte bli så glad... Det beror ju på.
Hittar jag gropar på mina inmutningar så blir det nog polisanmälan direkt...
Sen kan man ju tycka vad man vill om det. Som barn blev jag lärd att inte förstöra andras ägor. Jag fick be om ursäkt till en markägare när jag huggit en julgran på hans marker. Jag var kanske 7 år då...Det var skämmigt....
Även om man har en inmutning så är man ju skyldig att återställa/betala för skador man orsakat till markägaren.  Inget konstigt med det. Inga påhittade regler av någon här på forumet utan det är ju så det ser ut i lagen. Det är väl bara och gilla läget och respektera det. Hur svårt ska det vara? Samtala med markägaren om ni är osäker på vad hen tycker..

kornet

"
Vad innebär intrång i markägaren rätt?
tex.. Markägaren får gräva en grop på sin egen mark. Vill du gräva en grop där så kan du antingen få markägarens tillåtelse eller om du vill ha ensamrätt så kan du ta ifrån markägaren rätten att gräva gropen. Då behövs undersökningstillstånd. Då blir det ett intrång i markägarens rätt.
"

Innebär inte det att det i princip är oförändrat.
Guldsökare vill i största möjliga mån arbeta i tysthet. Dels så vill man inte lyfta på några ögonbryn innan man har ett undersökningstillstånd, och för att få undersökningstillstånd krävs det väll att man har någon form av research att komma med, exempelvis resultat från när man provat att vaska.

Eller har jag fått allt det här om bakfoten.