Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kvarts? Kalcit? bergskristall? Vad har jag hittat?

Startat av maxibazze (Max), 07 Oktober, 2014, 19:20:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulzaka

vad var resultatet av testet du gjorde? va fick du för hårdhet? geologi linjen  är väldigt intens men riktigt rolig! att rekommendera

maxibazze (Max)

Citat från: ulzaka skrivet 02 Mars, 2015, 15:32:52
vad var resultatet av testet du gjorde? va fick du för hårdhet? geologi linjen  är väldigt intens men riktigt rolig! att rekommendera

Fick inte ut hårdhet, gjorde bara ett test och uteslöt att det var kvarts, gjorde ett kemiskt test med och lät det reagera med vinäger, en reaktion skedde vilket (enligt en källa i tråden) skulle utesluta att det var kvarts. Har funderat på geologi, eller något speciellt område inom geolgi, men jag får se vad det blir, gick nyligen ut gymnasiet :) Är ni ute mycket i fält eller är det mest teori?
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

ulzaka

Jag själv är på distans kurs så jag inte behöver matte och kemi 4 men på programmet är dem ute en hel del även utomlands och kollar i island tror jag, du får dubbel kolla med dem, men ute är dem såklart. distans utbildning får man en mineral låda och videos online så det är riktigt bra, förutom matten såklart men det går att hitta svar lätt på internet lycka till! kolla på youtube hur du gör moh testet så blir det lättare att bedöma vilken mineral det är. Ursäkta svenskan har bara använt engelska senaste åren

Mvh
2:a års geologi student

maxibazze (Max)

Citat från: ulzaka skrivet 02 Mars, 2015, 15:55:00
Jag själv är på distans kurs så jag inte behöver matte och kemi 4 men på programmet är dem ute en hel del även utomlands och kollar i island tror jag, du får dubbel kolla med dem, men ute är dem såklart. distans utbildning får man en mineral låda och videos online så det är riktigt bra, förutom matten såklart men det går att hitta svar lätt på internet lycka till! kolla på youtube hur du gör moh testet så blir det lättare att bedöma vilken mineral det är. Ursäkta svenskan har bara använt engelska senaste åren

Mvh
2:a års geologi student

Jasså, visste inte att man kunde undvika matten om man läser distans, heter distansutbildningen något speciellt?

Eucitzen

En reaktion med syra påvisar kalcit. Men på bild tror jag du har både kvarts och kalcit. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

ulzaka

Tellus 1 innehåller geologi och fysisk geologi sen fortsätter du med uppföljnings kurserna det är inte på grund av distans läsning, jag kör programmet kurs för kurs i enskilda, sen hoppa jag på programmet när alla saker som krävde matten är klart. lycka till!

maxibazze (Max)

Citat från: Eucitzen skrivet 02 Mars, 2015, 17:10:11
En reaktion med syra påvisar kalcit. Men på bild tror jag du har både kvarts och kalcit. :)

Det stämmer, två kvartsbitar från en ådra i Ullared, två bitar Kalcit (tror jag då de reagerade med syra) hittade i botten av en bergtäkt i Falkenberg, det gick en jättefin ådra av materialet där, till vänster om min kompis :)
Jag får tillägga att vi höll oss säkra och studerade bitar som redan ramlat av, så vi höll oss borta från bergsväggarna och gjorde ingen egen knackning!