Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Rostig men blank invändig...

Startat av Guldfisken, 02 Mars, 2015, 16:11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Guldfisken

Inte magnetisk, ca 10 mm lång innan jag klöv den. Hittade den i en bäck där det finns mineralfynd i närheten. Tips på vad det kan vara? Jag har den i stugan så jag kan inte göra några tester just nu.

ulzaka

du får göra ett MOhs hårdhetstest på mineralen sen är det svårt att se, är mineralen vit eller mer genomskinlig? reflecteras den under ljus m.m innan det kan jag inte avgöra vad det är.

dem flesta här gillar kvarts så va bredd på dem svaren men ingen vet innan tester är gjorda

Mvh
2:a års Geologi student

Guldfisken

Den är riktigt metallisk, men ska göra ett hårdhetstest när jag kommer till stugan.

ulzaka

dem mineraler med metalisk färg är följande
Magnetite >6 moh
Graphite <2 moh
Galena 3-5 moh
Sphalerite 3-5moh
Hematite >6 moh
Pyrite >6

så ta en stål kniv å se om du kan göra ett snitt i mineralen
börja med det så får vi se vad vi kan utesluta

Mvh
2:a års Geologi student

Guldfisken

maxibazze (Max)

Citat från: Guldfisken skrivet 02 Mars, 2015, 16:24:42
Den är riktigt metallisk, men ska göra ett hårdhetstest när jag kommer till stugan.

Galena (blyglans), liknar det med någon belägning kanske, men lyssna på vad ovan säger, tester måste utföras :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Eucitzen

Hårdhets test är ingen dum ide. Men tror inte det är blyglans.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Guldfisken

Om jag minns rätt var den ganska hård, och inte så där jättetung även om den blev kvar mot slutet av vaskningen. Bara svartsand, inget guld....