Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

m/68-60 testkörd

Startat av Flagan, 09 Januari, 2015, 09:55:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Flagan

Så visade termometern +5 grader och begav mig ut för att se hur m/68-60 bazooka kopian fungerade.
Ner i vattendraget, justera lutning och genomströmning. Spadade sedan igenom ca fyra hinkar grus och inget fastnade utan det rann igenom klanderfritt.
Kollade genom plexit ner i det "magiska utrymmet" och hade man inte för bråttom såg man att den fina sanden sakta sjönk undan.
Väntade ca fem minuter mellan matningarna.

Slutligen tömning och det som var i boxen fyllde knappt en halv Guldströmspanna, petade lite i botten, fick känsla av att mängden av svartsand torde varit mer men tog ingen
"referenspanna " ur bäcken vilket var lite dumt. Sannolikt fanns det just inte så mycket svartsand där jag beslutat mig för att testgräva.

Nåväl, finvasken i garaget bekräftade att det var minimalt med svartsand.
I panna hittades dock ett litet mikroguld, tolkar det så iaf då det skiljde sig markant och "kletade fast " i pannan med rätt färg och form till skillnad mot övriga partiklar.

Tog en bild med USB mikroskåpet på mikrot men även på två rödaktiga halvgenomskinliga stenar som fanns kvar i finvasken.
Någon som kan identifiera vad det rör sig om?

Hälsningar, Flagan

maxibazze (Max)

Stenarna kan vara granater av något slag, vanlig mineral :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Guldbob

Hej Flagan,
Grattis till guldfyndet, det du hittar runt Karlsborg håller den storleken.
De små röda stenarna ser ut som granater.
Om man får fråga, vilken bäck var du i?
Varför väntade du så lång tid mellan matningarna?
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Flagan

Tiden mellan matningarna berodde mest på "tjöt" med min far under tiden man fyllde hinken  :)

Då jag var vid den gamla naturcampingen så vet du vilken bäck det rör sig om.
Hur upplevde du mängden svartsand,  stämmer det elr borde jag fått mer enligt det du tagit upp?

Flödet var det inget fel på och bäcken steg märkbart och täckte nästan hela rännan pga nytt smältvatten förmodligen.

Jag ska dela blyhaglen till mkt små och mata in dem samtidigt med grus vid nästa körning, får då kvitto på att jag kör skapelsen rätt.

Guldbob

Just i den bäcken vid naturcampingen så är mängden svartsand låg.
precis som du har jag hittat enstaka korn där. planerar att gå upp mot 49:an eller på andra sidan och köra lite, närmare källan så att säga.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Flagan

Det låter som en bra ide', kanske vi kan synka ihop den aktiviteten så vore det kul. Ger oss ett bättre underlag med mer genomkört material.

Tror även farsgubben vill ha revanch på det mikrot jag "lyfte upp"   ;)

Flagan

Hade en "gammal grus hink"  som jag tittat snett på en längre tid i garaget, känslan att ta fram vaskpannan i en balja infann sig liksom inte...
Nu har den stått i vägen alldeles för lång tid... >:(

Efter inköpet av m/68-60 så fick jag en galen tanke som säkert strider mot diverse teorier och manualen på inköpt tingest. ???

Hur som helst, tappade upp 70L liter vatten i barnens stora hårdplastbalja, slängde i sluicen med långt mer lutning än vad som föreskrivs.
La på 2-3 trädgårdsspadar och sköljde sedan igenom materialet med en halv trädgårdskanna. Därefter "tankade" jag ytterligare en halv kanna
genom den kanal som förser sluicen med vattenvirvlar som skall "röra om" och sänka det tyngre mot botten.

Fortsatte växelvis och körde igenom ca 10L grus på kanske 15 minuter och sedan togs pannan fram.
Vet inte riktigt vad jag skall tro om denna körningen, tog iaf en bild på det som var kvar i pannan vilket gjorde mig lite mer nyfiken på metoden att
köra utrustningen "not by the book".  :o

Sista tanken för ikväll kommer dock vara, vart sjutton kom det där gruset med mikro ifrån  :-\

Guldbob

Idag var jag och inspekterade bäcken vid narurcampingen vid dess andra sida om 49:an oj, vilken strid ström, kalas att köra m/68:ans största variant. Så fort snö och is är borta så styr jag kosan dit och provkör.
Nederdelen av bäcken är i ett våtmarks skyddat område men inte den övre delen och det är nog där som det mesta guldet finns.
Såg även en intressant bäck på kartan i samma område som man lämpligen kommer åt med båt så dit får det bli en tur senare i vår.
Alla som har lust att komma till tivedens södra delar när snö och is börjar släppa är hjärtligt välkommna, jag skall försöka att ordna platser för övernattning och samkväm till dess och prata med berörda markägare på de privata bitarna, Sveaskog, ja där gäller ju Allemansrätten.
Återkommer med förslag på datum när det närmar sig. :D
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Eucitzen

Vanligt mineral att hitta i koncentratet är granat. Jag har svårt att se om det kan vara så i ditt fall, bilden är lite dålig.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.