Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

hopper

Startat av incinerate81, 26 September, 2014, 10:32:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

incinerate81

Hej! Håller på att bygga en HB och grejar med hoppern just nu. Grizzly bars eller perforerad aluminium plåt? känns som det kommer fastna sten i plåten, eller har jag fel? Och hur stora hål eller mellanrum bör det va?

johanssonsan

Röstar för grizzly. Mellanrummet beror på hur grovt material din ränna tål. 5 - 6 mm kan vara en ide.

incinerate81

Hmmm, ingen aning vad den tål? Rännan är 30×150 och ska köras med minersmoss+sträckmetall. Pump  Blir nog julas eller biltemas  .

7up

Röstar också för grizzlys såklart. Se till att dem är rätt så långa bara. Själv behövde jag öppna upp min balja nästan 30 cm för att vattnet inte skulle fara ut bakvägen. Och då har jag endast en 20 cm bred ränna (med goldhog mattor i och för sig). Innan du klipper upp din balja alltför mycket och om du har möjligheten, testa olika vinklar på hoppern med rätt vattenflöde när du fått hem din pump. Sen kan du öppna upp botten på baljan allt mer efter att du testat. Det positiva med plastbaljan är väl att den är lätt att modifiera. Det negativa är att den är rätt liten, du kommer märka att det inte blir så mycket yta kvar att kasta materialet på :) Men kör på och lycka till!

incinerate81

Tack för tipsen! får bli till att skaffa lite aluminium rundstång nu då och med baljan får jag testa mig fram helt enkelt. 

johanssonsan

Bauhaus och Hornbach har aluminiumrör på metervara. Ett lättare alternativ.

lars_hed

Kika här oxo, mycke godis att hitta.

http://www.maskindelen.se/

HANNU

Har en till hoper nära in på klar. Saknar plast rören. 30x100cm. Kamgalret 35cm, 8mm ALU med 10 mm mellanrum.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

piggis

HANNU

Citat från: piggis skrivet 19 December, 2014, 12:12:06
Pris????
Säljer  då som en komplett ränna.
Två meter  lång.

piggis

HANNU

Kan svetsa ihop  kamgaller som på hopern på beställning  för 620 kr med frakt.

piggis

Får funders på det, laddar för finland 2016