Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bäst för microguldet?

Startat av Malle, 27 Augusti, 2014, 20:11:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Malle

När man råkar ha en massa svartsand som kanske innehåller micro och flour, vilken är då bäst manick för separering??
Blue Bowl eller Miller Table? Ser fördelar med bägge, men vilken tar bäst reda på det allra finaste (sånt man knappt ens ser typ)? Och vilken vinkel är den mest optimala på mittkonen i en Blue Bowl? Har funderingar på att försöka bygga egna manicker i vinter, verkar ju inte allt för svårt. Måste iaf bygga en ränna för väldigt låga vattenflöden, tänkte mig 10 cm.

Guldbob

Den ena utesluter inte den andra.
Jag har några Millers Table som jag är jättenöjd med, fungerar perfekt att finrengöra/sepparera microguld i.
Har man lite mera svartsand i det man skall sepparera så tror jag nog att Blue Bowl fungerar bättre.
För det extemt fina så tror jag nog mer på Millers Table om man verkligen finvaskat bort svartsanden.
Men som sagt, den ena utesluter inte den andra så skaffa båda. :D
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Malle

Jag gillar ju spiralhjulen man ser på youtube, men dom kanske bara funkar på lite grövre? Verkar ju skapligt snabba annars  :)