Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldpriset

Startat av Gruvfogden, 18 December, 2014, 11:51:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Guldpriset har på den senaste tiden lekt jojo. Upp och ner med 20 dollar om dagen, ibland mer.
Någon som har en uppfattning om varför?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Glimmer

Vet inte, men om jag gissar så beror det  lite på att Schweiz för några veckor sedan planerade att kraftigt öka sin guldreserv, detta förslag blev dock nedröstat. Sedan skulle väl Ryska centralbanken sälja av en del guld för att försöka rädda ekonomin. Allmän oro och oreda i världsekonomin gör väl inte prisbilden stabilare:-(

Men detta är bara mina egna gissningar
/Glimmer

Ockelbo

Det Glimmer säger plus att höga priser lockar fler att spekulera i guld
Det är inte läge att hänga med huvudet när man står med skit upp till hakan.

Guldbob

En lite förenklad förklaring, börsen ner, guldet upp och vise versa men just nu så är det så oroligt överallt så marknaden vet inte riktigt hur de vill ha det. Oljeprisets ras och Rysslands stödköp stökar även det till det.
Personligen tror jag att priset kommer att ligga och pendla runt $1.200+-$20-$60 i veckan under överskådelig tid. Kolla lite historik på kitco och jämför börs och världshändelser så kan du se lite tendenser.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Jag kan ju i alla fall meddela att det inte beror på mina fynd under året. Inte heller på grund av några förväntade fynd under nästa år  ::)

Kanske någon fått nys på att det är en ny guldgruva på gång i finska lappmarkerna som det är spekulationer om.. mellan Skit-brännan och Klockstapel berget.. någonstans i de trakterna.... ;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Ace112

Kanske lite inflationsrädda ryssar som säkrar pengar i guld...?
Många bäckar små...

johanssonsan

Rubeln har kraschat så ryssarna kan tvingas att sälja av en del rätt omgående. Då står Indien och Kina med öppna armar och vill köpa - till ett lägre pris. Vissa bedömare tror på en nedgång till kring USD 1000 om karusellen går igång - men den slutsatsen kommer från "experter" och man får ta det med en rejäl nypa salt. "Experterna" är gärna efterkloka.

tedher

Statsekonomin idag är inte riktigt bunden till någon råvara, mestadels finns pengarna för staten säger att de finns. (se fiatvaluta).  Jag tror råvarubörsen är svajig just nu just för världsekonomin är lite svajig, möjligen på grund av diverse kriser och sanktioner, möjligen för fiatvaluta är exceptionell som inte är en hållbar ekonomi. Om man kollar råvarupriserna senaste halvåret har guldet något stabiliserat sig mot för platina som störtdyker och vete pekar som petterniklas. Börjar vi snåla? Känner vi oss fattig? Oljepriset är ju rätt omtalat nu,  positivt  är det ju om det håller i sig, för då blir det billigare att åka ut på prospekteringar i sommar.
i dig gold