Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

3" dredge

Startat av Michael Hillbom / Skidmark, 12 Maj, 2014, 19:21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Michael Hillbom / Skidmark

jag har kona ner till 38 slang det var det vi hade.. men på dregen går det up till 2 " igen innan det blir kona ner till injektorn som är 3/4
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

irjus

"men på dregen går det up till 2 " igen"   vet inte vad du menar där

Michael Hillbom / Skidmark

från anslutningen på dredgen 38mm sitter det en 2" böj innan 3/4 injektorn

Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Ace112

Tjena!

Jag har sett att på en del dredgar sitter tryckslangen nästan vid rännan, man slipper alltså släpa på två slangar framme vid munstycket. Typ keenes lilla två-tummare men även fyr-tummare som jag såg på någon amerikansk sida.

Är det en stor effektförlust att göra så?

/anders
Många bäckar små...

Gruvfogden

Tvärtom. Du ökar verkningsgraden. Men den blir känsligare för eventuellt luftintag i slangen.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

klyvar

Tycker alla verkar gissa mest i tråden. Om pumpen är rätt konstruerad så kan det bara sänka verkningsgraden att strypa redan vid pumpen. Allt annat strider normal logik mot. Om det nu skulle vara så att det blev bättre så måste alla här medge att det är fan så konstigt att tillverkaren inte själva då har satt en stypning i pumpen från fabrik. För vem vill inte ha en bättre produkt än sina konkurrenter?

Vilka fakta stöder ni er på när ni föreslår dys-diameter? Det som ska styra dys-diametern enligt mina tester är var pumpen har sin bästa verkningsgrad på tryck/flödes kurvan och inget annat.

Att man hämtat några standardiserade mått från en Amerikansk sida utan att man där tagit hänsyn till specifik pump tror jag inte alls på.

Du har med stor sannolikhet för grov dysa in i din ejektor. 

Sedan tänk på att inte ändra diameter fler gånger än nödvändigt eftersom det är lätt att tappa effekt/verkningsgrad var gång.

BASSO

Citat från: klyvar skrivet 14 Maj, 2014, 22:49:07
Tycker alla verkar gissa mest i tråden. Om pumpen är rätt konstruerad så kan det bara sänka verkningsgraden att strypa redan vid pumpen. Allt annat strider normal logik mot. Om det nu skulle vara så att det blev bättre så måste alla här medge att det är fan så konstigt att tillverkaren inte själva då har satt en stypning i pumpen från fabrik. För vem vill inte ha en bättre produkt än sina konkurrenter?

Vilka fakta stöder ni er på när ni föreslår dys-diameter? Det som ska styra dys-diametern enligt mina tester är var pumpen har sin bästa verkningsgrad på tryck/flödes kurvan och inget annat.

Att man hämtat några standardiserade mått från en Amerikansk sida utan att man där tagit hänsyn till specifik pump tror jag inte alls på.

Du har med stor sannolikhet för grov dysa in i din ejektor. 

Sedan tänk på att inte ändra diameter fler gånger än nödvändigt eftersom det är lätt att tappa effekt/verkningsgrad var gång.

Du har alldeles rätt klyvar i att OM pumpen är rätt konstruerad så behövs ingen modifikation.
Denna strypning som jag menar ska göras endast  i pumphuset, slangdiametern ska vara oförändrad.
Den ska kunna göra så att en för ändamålet icke optimal pump ska kunna leverera LITE högre tryck. Maxflödet pumpen klarar av att leverera blir förmodligen lidande.

Det är möjligt att tillverkarna använder sig av detta redan när de konstuerar pumparna, exempelvis en 3"pump med massor av L/min blir en 2" med mindre L/min men med högre lyfthöjd.

OBS detta är endast hörsägner och tilläst kunskap från min sida, därför ville jag SJÄLV VERIFIERA dessa uppgifter genom experimentet då slangen exploderade för mig.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...