Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guld i Kanada och Alaska

Startat av golddigger, 22 Mars, 2014, 19:32:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

golddigger

Hej!
Jag vet att guld som finns i vattendrag kommer från berg som har fallit sönder och så. Men var kommer allt guld som dom gräver upp i Alaska? Det verkar ju vara guld överallt, har det varit många vattendrag där förut eller?

Bothner(Kenneth)

Jag rekommenderar boken om guldvaskning som Lars Guldström skrivit. Finns nog på biblioteket. I Nome,  Alaska där guldet ligger på stranden, har vågorna anrikat koncentrationen. Guldet kommer från eroderade berg. När man började leta uppåt längs åarna så hittade de flera lager med guld som låg i linjer som tidigare havsnivåer anrikat. De kallas "first beach", "second beach" och " third beach". Nu när de dreadgar på botten, hoppas de hitta en linje/strand som bildats när havsnivån var lägre. Nivåskillnaderna uppkom under de olika istiderna när olika mycket vatten var bundet i is.

Infaustus

Det mesta guldet dom dredgar nu har varit infruset i shelf isar som var under istiderna,det blev infruset med sten och grus osv sen gled det med glaciär isen ut på havet där vattnet smälte isen underifrån så det som varit infruset släppte,på stränderna har vinden och vatten anrikat guldet genom att transportera bort lättare sand.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Go big or go home.

iller

Det finns guld som kommer från olika typer. Mycket av de vi ser dom mina I gold rush Alaska tex är glaciouviala deposits, ie de har kommit dit med inlandsisen, sen finns det även vanlig erosion och även som de andra säger utanför kusten i nome.