Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ädelstenar.

Startat av Teknikern, 08 Mars, 2014, 15:27:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Teknikern

Hej alla!
Finns det ädelstenar eller "halvädelstenar" i Svenska vattendrag? Är det nån här som kollar gruset när ni vaskar? Inte för ekonomisk vinning men som kuriosa. Jag vet så lite ännu. Går snart i pension och undrar vad jag ska hitta på. Men jag kan väl erkänna att det drar i guldtarmen. Frik luft, fågelkvitter och naturupplevelse.
Tack.

iller

Ja det finns det, hur mycket eller vanligt det vet jag inte. Och halvädelstenar finns inte längre, allt är ädelstenar numera.

Eucitzen

Som Iller försöker säga är "halvädelstenar" ett gammalt begrepp, idag använder man mest "smyckessten" som ersättning. Ädelstenar är en annan liga. :)

Och, prova sök på forumet. Just ädelstenar har diskuterats ett par gånger tidigare.
I mitten på sidan, till vänster finns ett fält som jag tror du kan söka via. :)

Förövrigt är ädelstenar i Sverige relativt sällsynt - i alla fall i någorlunda kvalité.
(alltså, transparent och klar nog)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Teknikern

Tack gör upplysningarna.
På sextio och sjuttiotalet jobbade jag i en gruva som elektriker. Där hade vi en geolog som hette Grusell. Det han inte visste om stenar var inte värt att veta. Därav min gammalmodiga uppfattning av "halvädelstenar". Nu vet jag bättre och är tacksam för responsen.

Ha det gött alla...

TGB11

Om man delar en Ädelsten borde man få ett par halvädelstenar

lingonben

nja är det där självklart ta tex om man röntgar armarna vad ser man då jo benen
;-);-)

Pappagoran

Citat från: lingonben skrivet 08 Mars, 2014, 20:48:23
nja är det där självklart ta tex om man röntgar armarna vad ser man då jo benen
;-);-)

Ha ha ha, jo kanske, men själv skulle jag bli lite orolig om jag på en röntgenplåt av armarna fick se benen.  :D Första
tanken som föds är väl om det är nu jag ska lära mig gå på händer.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.