Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hmm Slang

Startat av Michael Hillbom / Skidmark, 03 Januari, 2014, 16:20:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Michael Hillbom / Skidmark

Då jag idag gick igenom massa trälådor sedan jag hade firma, hittade jag 50 meter med 3" slang
då funderar på om jag gör en kona från 2" till 3" och sedan till baka till 2 " om jag förlorar nå effekt /liter/min
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Glimmer

Hej Skidmark!

Jag är ingen expert på flöden i slangar, har dock läst någonstans på nätet (kommer inte ihåg var) att det är en fördel att mata t.ex. suction nozzles med slang som har något större diameter än själva munstycket för att minska "friktionsförluster" i slangen för att få ut ett högre flöde i slutändan!

Hittade detta på http://www.akmining.biz/mine/keene_25_inch_suction_gold_dredge.htm

"The dredge is equipped with Keene's powerful new PHP160 160 gpm pump with oversized pressure hose making it a more powerful dredge than ever before. Experience greater suction power with either the power jet or optional suction nozzle model."

Hittade ett diagram på tryck/flöde för olika slangdiametrar, intresserade får omvandla enheter själva!
http://www.engineeringtoolbox.com/water-discharge-hose-d_1524.html

Är det någon annan här på forumet som vet hur det funkar?

Hälsningar Glimmer

Brickan

Hej
Varför 2"- 3"- 2" ?   3" är ju bättre, bara stryp ejektorinloppet, så att bara 2.75" sten kommer in. En 3" slang kan drivas med 1,75" slang, vid ca 2,5 bar, ca150-200l min. Sen beror det på hur du har byggt  ejektorn, det är ju givetvis den du gräver med.

johanssonsan

Citat från: Skidmark skrivet 03 Januari, 2014, 16:20:36
Då jag idag gick igenom massa trälådor sedan jag hade firma, hittade jag 50 meter med 3" slang
då funderar på om jag gör en kona från 2" till 3" och sedan till baka till 2 " om jag förlorar nå effekt /liter/min

Bara en fördel - lägre förluster.

Michael Hillbom / Skidmark

då jag har ca 75 meter 3# slang och 2st 2" pumpar och en 3" tänkte jag kolla om det var en bra sak att göra ist för att köpa 50 meter till med 2" slang!!
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare