Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

SGU:s kartor samt koncentration av guld

Startat av ulan, 18 Februari, 2013, 20:06:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hanz0n

robowich

Angående SGUs provtagningar...
Hur stora är deras prover? De lär ju inte ta ett ton mtrl och gå igenom eller hur!

/Robert
Audere est Facere

robowich

Citat från: robowich skrivet 05 Oktober, 2013, 08:23:50
Hur stora är deras prover? De lär ju inte ta ett ton mtrl och gå igenom eller hur!

/Robert

Jag bumpar denna fråga och hoppas att någon vet! Hur stora jordprov tar egentligen SGU?

//Robert
Audere est Facere

lingonben

man brukar kunna läsa lite hur många prov som gjorts o ibland även djup
sen är det ju alltid så att guld finns där man hittar det, o sgu får ju hela tiden uppdatera sina kartor beroende  på nya inmutningar,och brytningar,man kan ha stor nytta av sgu absolut
men man ska nog bedömma lite själv ser det intressant ut ja då är det intressant :)

johanssonsan

Citat från: robowich skrivet 17 Oktober, 2013, 12:23:16
Citat från: robowich skrivet 05 Oktober, 2013, 08:23:50

/Robert

Jag bumpar denna fråga och hoppas att någon vet! Hur stora jordprov tar egentligen SGU?

//Robert

Volymen varierar beroende på vad och var man söker. Dock läste jag att när man riktat sökte alluvialt guld i övre Norrland under 80 talet så tog man 50L prover som vaskades.